رکود صنایع نساجی گیلان در اثر واردات

0 829

در حالیکه گیلان در گذشته قطب صنعت نساجی کشور بود و برخی از کارخانجات استان نظیر ریسندگی خاور، فومنات و پوشش ، ایران برک و ایران پوپلین همواره در این صنعت حرف اول کشور را می‌زدند اما هم اکنون نساجی استان با چالش های اساسی مواجه است. بطوریکه سالهاست تعدادی ازاین صنایع در ورطه‌ی تملک بانکهای عامل و نابودی قرار گرفته اند.

اما از سوی دیگر امروز«فرهاد دلق پوش» رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان واردات بی‌رویه را موجب رکود صنعت نساجی گیلان عنوان کرد وگفت: از دهه‌ی ۸۰ به این طرف به علت واردات بی‌رویه‌‌ی اقلام نساجی، صنعت نساجی گیلان دچار رکود شده است.

دلق‌پوش با بیان اینکه واردات بی‌رویه نه تنها بر روی منسوجات نساجی تولید داخل کشور بلکه بر روی صنعت نساجی پویای استان گیلان نیز تأثیر گذاشت ادامه داد: پوشش، ایران‌پوپلین، ایران برک، خاور و فومنات از جمله واحدهای بسیار فعال صنعت نساجی استان گیلان به شمار می‌رفتند که الزامی است از فعالان این بخش در راستای احیاء و برگرداندن واحدهای نساجی به چرخه تولید و صنعت حمایت صورت بگیرد.

لزوم حمایت از صنعت نساجی و احیای مجدد آن درحالی مطرح می شود که حدود دوسال پیش معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری از به سرانجام نرسیدن طرح ایجاد شهرک نساجی در گیلان خبر داد و گفت: ایجاد شهرک نساجی در پی درخواست مردم گیلان در راستای نوسازی، بهسازی، سرمایه گذاری جدید و تغییر در نوع تولید، بازرگانی و بازگشت به دوران رونق صنعت نساجی در شورای برنامه ریزی استان مطرح شد اما به سرانجام  نرسید.

«آرش فرزام صفت» با تاکید بر اینکه مردم گیلان و کارگران انتظار دارند شرکت های نساجی استان بار دیگر به چرخه تولید باز گردند افزود: مشکلات قضایی برسر مالکیت این مجموعه ها  یکی از چالش‌هایی است که فرآیند احیای این کارخانه ها را با مشکل مواجه کرده است. دلق پوش نیز درهمین رابطه گفته بود: از سرگیری فعالیت و احیای صنایع راکد گیلان که در تملک بانک ها و شرکت های سرمایه گذاری وابسته به آنها و تامین اجتماعی ( شستا) اولویت اصلی استان است و این چالش قدیمی در گیلان باید تعیین تکلیف شود و باید مالکین این شرکت ها برنامه عملیاتی و مشخص ارایه کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.