زخم کاهش تعرفه واردات بر چایکاران کشور

0 334

اوایل مهرماه جاری بود که «مهرداد لاهوتی» نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی از کاهش تعرفه واردات چای از ۲۰ درصد به پنج درصد انتقاد کرده بود و خواستار توضیح دولت در ضرر و زیانی که به چایکاران گیلانی وارد شده بود گردید.

امروز نیز بار دیگر این نماینده مجلس استان در نطق میان دستور نشست علنی مجلس  با انتقاد دوباره از کاهش تعرفه واردات چای خارجی گفت: متاسفانه باندهای مافیای واردات چای را از درب بیرون می کنیم اما از پنجره وارد می شوند؛ باید یادآور شد هم اکنون در کشورمان ۷۰ هزار تن تولید چای داریم و می توان در شرایط تحریم از محصولات داخلی استفاده کنیم.

وی افزود: متاسفانه وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه واردات چای خارجی را از ۲۰ درصد به ۵ درصد کاهش داده که اصلا قابل پذیرش نیست؛ و به دست های پینه بسته چای‌کاران ظلم کرده است.

این نماینده مردم در مجلس همچنین به واردات برنج خارجی به کشور اشاره کرد و گفت: رییس جمهور در مجلس عنوان کرد ۵۵۰ هزار تن برنج بیشتر از سال گذشته در کشور تولید شده که در مجموع به ۳ میلیون تن برنج می رسد. این در حالیست که متاسفانه در چهار ماه ابتدایی سال دستور دادند حدود یک میلیون و یکصد هزار تن برنج به کشور وارد شود.

پیشتر نیز در این باره « حبیب جهانساز» رییس سازمان چای کشور گفته بود: طی سال‌های گذشته هر بار که چایکاران به زمان برداشت برگ چای نزدیک می‌شوند، عده‌ای با واردات گسترده این محصول تمام بازار را با محصولات خارجی کم‌کیفیت و ارزان ‌قیمت اشباع می‌کنند. ازهمین رو چایکاران متضرر می ‌شوند و هرساله از سطح زیر کشت باغات چای کشور کاسته می شود. به طوری که طی سال‌های اخیر سهم چای ایرانی از سبد خانوار تنها ۲۵ درصد بوده و ۷۵ درصد چایی که خانواده‌ها مورد استفاده قرار می‌دهند خارجی و وارداتی هستند.

گفتنی است: استان‌های گیلان و مازندران در مجموع ۲۵ تا ۲۸ هزار هکتار باغ چای دارند که ۹۰ درصد این باغات در گیلان واقع شده است که از آنها در سال گذشته ۱۱۲هزار و ۷۰۰ تن برگ سبز چای برداشت شد. بطور کلی ۲۵ تا ۳۰ درصد نیاز چای کشور توسط چایکاران گیلان و مازندران تولید شده و مابقی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.