سمفونی مرگ برای ماهی‌های تالاب انزلی

ترک فعل آب منطقه ای و محیط زیست موجب شد؛

0 233

طی روزهای گذشته اخبار و تصاویری از مرگ ماهیان تالاب انزلی در رسانه‌ها منتشر شد که سازمان محیط زیست گیلان نیز ضمن تأیید آن، گرمای هوا و کاهش میزان اکسیژن آب را عامل اصلی این اتفاق اعلام کرد.

بنا بر اعلام محیط زیست شهرستان انزلی، کاهش ۴۰ سانتی متری آب در منطقه تالابی آبکنار منجر به کاهش اکسیژن محلول در آب و در نهایت مرگ ماهیان از گونه‌های کپور، سوف و آمور شده است.

نزدیک به دو دهه است که حیات تالاب انزلی به مخاطره افتاده است و بخشهای قابل توجهی از این زیستگاه طبیعی به سرعت در حال نابودی است. سالهاست کارشناسان زیست محیطی نسبت به عدم تحویل به موقع حقابه تالاب، برداشت بی‌رویه آب از ۱۱ رودخانه تامین‌کننده آب تالاب در بالادست و کاهش دبی رودخانه‌های تغذیه‌کننده مستقیم تالاب هشدار می‌دهند. تهدیدی که در کنار ورود انواع فاضلاب‌های صنعتی، بیمارستانی، خانگی و سموم کشاورزی به رودخانه‌های منتهی به تالاب باعث افت کیفیت آب تالاب و به طور مشخص افزایش میزان ازت، فسفر و فلزات سنگین و در نتیجه افزایش تغذیه‌گرایی،رشد پوشش گیاهی و تشدید کاهش اکسیژن آب تالاب شده و روز به روز این زیستگاه طبیعی را به سمت نابودی هدایت می‌کند. به گونه‌ای که‌اندک اقدامات انجام شده در احیای تالاب را ناموفق و بی تاثیر کرده است.

 به گفته یک فعال زیست محیطی به مرور؛ بحران در تالاب انزلی از سالهای گذشته و به دلیل کمبود اعتبارات و احیای دیرهنگام گریزناپذیر شده است.

 «محمد لاهوری» مسؤول کمیسیون محیط زیست موسسه موج شکن انزلی اظهار کرد: موضوعی که در قضیه مرگ ماهیان نادیده انگاشته شده ترک فعل دستگاه‌های ذیربط از جمله آب منطقه‌ای و محیط زیست در خصوص عدم مدیریت منابع آب تالاب انزلی بوده است.

وی اضافه کرد: محیط زیست به گرمای هوا و کاهش اکسیژن آب اشاره کرده اما این درحالیست که همزمان با کاهش سطح تراز آب دریای کاسپین و کاهش عمق تالاب مواجه هستیم. برداشتهای بی رویه و بدون ضابطه کشاورزان از رودخانه‌های بالادست نیز به کم آبی تالاب دامن زده است. بطوریکه برداشت آب به طور کنترل نشده از رودخانه‌های منتهی به تالاب توسط کشاورزان ادامه دارد و سپس همین آب به صورت هرزآب وارد تالاب می‌شود.

لاهوری با تأکید به وجود پارادوکس در نیاز کشاورزان به آب و نیاز تالاب به آب، این موضوع را ناشی از ترک فعل وعدم مدیریت آب توسط دستگاه‌های آب منطقه‌ای در تامین نیاز آبی کشاورزان و عدم پیگیری محیط زیست برای دریافت حق آبه از رودخانه های منتهی به تالاب دانست و تأکید کرد: طی دوسال گذشته مدیریت منابع آب ورودی به تالاب انزلی رها شده است. شیره تالاب انزلی را دوشیدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.