مغفولیت برندینگ شهر خلاق خوراک رشت

حذف عنوان شهر خلاق رشت از شبکه خبر، دلایل و چالش ها؛

0 303

عدم ثبات مدیریت شهری، نبود مطالعات در بحث پروژه‌های سرمایه گذاری بخش خصوصی و اجرایی نشدن مصوبات راهبردی برندینگ شهرخلاق خوراک ، منجر به سلب عنوان اختصاصی شهر خلاق خوراک ایران از رشت شد.

سازمان فرهنگی، آموزشی و اجتماعی یونسکو از سال ۲۰۰۳ شهرهایی که در هفت حوزه صنایع دستی، موسیقی، خوراک و غیره مستعد باشند را به عنوان شهر خلاق معرفی می‌کند. شهر رشت نیز با بیش از ۳۰۰ نوع خوراک و روشهای پخت منحصر به فرد، در سال ۱۳۹۴ به عنوان شهر خلاق خوراک‌شناسی به شبکه شهرهای خلاق سازمان جهانی یونسکو پیوست. اصفهان، بندرعباس و سنندج و اخیرا کرمانشاه دیگر شهرهای کشور در شبکه شهرهای خلاق یونسکو در کنار رشت قرار دارند.

درحالیکه طی ۶ سال گذشته رشت تنها شهر خلاق خوراک یونسکو در ایران شناخته می‌شد، روز گذشته شبکه خبر از پلاک کوبی شهر خلاق خوراک در شهر کرمانشاه خبر داد. بی آنکه نامی از رشت بعنوان اولین شهر خلاق خوراک کشور برده شود. خبری که واکنش‌های زیادی را دفاع از عنوان اختصاصی برند شهر خلاق خوراک ایران در رسانه‌های گیلان به دنبال داشت. این درحالیست که به گفته «روشن بابایی همتی» مدیر کمیته علمی ثبت شهر رشت بعنوان شهر خلاق خوراک یونسکو، از سال گذشته شهر کرمانشاه به فهرست شهرهای خلاق یونسکو وارد شده و در کنار رشت عنوان شهر خلاق خوراک ایران را دریافت کرده است.

 طی سالهای گذشته تلاشهای زیادی از سوی شهرداری و دبیرخانه شهر خلاق خوراک رشت و گردشگری استان برای حفظ این برند در رشت انجام گرفت، اما چگونه رشت این عنوان اختصاصی را با کرمانشاه شریک شد؟

درهمین رابطه روشن بابایی با تأیید اضافه شدن شهر کرمانشاه از سال گذشته به جمع شهرهای خلاق خوراک یونسکو به مرور گفت: چالش ایجاد شده در این خصوص صرفا ذکر نام کرمانشاه در فهرست شهرهای خلاق خوراک ایران بود. در حالیکه رشت از سال ۹۴ و کرمانشاه از سال گذشته به این فهرست وارد شدند.

 وی در پاسخ به اینکه چگونه رشت این عنوان اختصاصی را علیرغم اجرای برنامه‌های مختلف از دست داد تصریح کرد: عدم معرفی درست این عنوان به جامعه محلی استان و نبود اطلاع رسانی مناسب از این برند در سطح کشور منجر به بروز این اتفاق شد. متأسفانه برگزاری سمینارها و همایش‌های متعدد بین مدیران بدون مشارکت مردم و معرفی مناسب موجب شده تا کنون سرمایه گذاری مناسبی روی این برند در رشت انجام نشود.

 مدیر کمیته علمی ثبت برند شهر خلاق رشت با تأکید به اینکه مصوبات مدیریت شهری که در سند راهبردی شهر خلاق خوراک رشت به آن اشاره شد هیچکدام اجرایی نشدند افزود: ایجاد موزه خوراک، خیابان غذا، پارک صبحانه و تعامل اساتید دانشگاهی با دانشگاه‌های خارج از کشور همچنان در حد مصوبه باقی مانده و اجرایی نشدند.

وی با انتقاد از مدیران استان اظهار کرد: یکی از دلایل عدم موفقیت برند شهر خلاق خوراک رشت، ترک جلسات از سوی مدیران حاضر درهمایش‌ها و سمینارهای مربوط به شهرخلاق است. متأسفانه مدیران بعد از سخنرانی خود بلافاصله مراسم را ترک می‌کنند و اساتید دانشگاهی و پژوهشگران صحبتهای راهبردی خود را بدون حضور مدیران انجام می‌دهند که توهین به برگزار کنندگان سمینارهای تخصصی شهر خلاق خوراک است.

روشن بابایی با بیان اینکه در چند سال گذشته درباره برند شهرخلاق فقط شعار شنیدیم وعملا سرمایه گذاری بخش خصوصی انجام نشده اظهار کرد: معرفی توانمندیهای شهر خلاق خوراک رشت و بهره گیری از مباحث صنایع غذایی، موسیقی محلی و طراحی مد و لباس سنتی در معرفی شهر خلاق خوراک رشت تا کنون مورد بی توجهی قرار گرفته و پیوند اقتصاد محلی به اقتصاد ملی از رهگذر پیوند صنایع خلاق و سفره گیلانی مغفول واقع شده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گیلان شناسی دانشگاه گیلان با تأکید به اینکه از میان ۳۰۰ نوع خوراک در رشت فقط حدود ۳۰ مورد در منوی رستورانها دیده می‌شود و بسیاری از از رسپی‌ها و غذاها فراموش یا تحریف شده هستند بیان کرد: نتوانستیم شهرخلاق خورک رشت را آنگونه که باید به جامعه بیرونی معرفی کنیم. دراین معضل مدیران شهری و مسؤولین حوزه فرهنگ شهر مقصر هستند.

لازم به ذکر است پیش ازاین درهمایش نقش رسانه‌های دیداری و شنیداری در توسعه و برندینگ شهر خلاق خوراک رشت، برگزاری نشست های تخصصی ،جشنواره ها، ایجاد خیابان غذا، موزه های تخصصی غذا از جمله برنامه هایی اعلام شد که برای پایداری این عنوان در رشت پیش بینی شده است.

از سوی یونسکو، اصفهان و بندر عباس به عنوان شهر خلاق صنایع دستی و هنرهای مردمی، سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی و همچنین رشت و کرمانشاه به عنوان شهرهای خلاق خوراک‌شناسی ایران معرفی شده اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.