موج شکن های تالاب انزلی حذف شود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست:

0 221

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، در جلسه کارگروه مدیریت و احیای تالاب انزلی که در حاشیه این تالاب برگزار خواستارحذف موج شکن های تالاب انزلی شد.

سلاجقه با بیان اینکه موج شکن های تالاب باید حذف شود، تاکید کرد: در دنیا برای بزرگ ترین سدها هم آبراهه و سرریز آبزیان طراحی می شود، ما مجموعه آزاد تالاب را در نظر نگرفتیم و خروجی آن را بستیم و حصارکشی موجب شده تبادل آبی در تالاب انجام نشود و زیستگاه فعلی با زیستگاه قبلی متفاوت شده است.

وی  ماحصل عملکردها در تالاب انزلی را موجب از بین رفتن این تالاب دانست و تصریح کرد: باید برای رفع مشکلات تالاب هم در حوزه کاهش عمق و رسوبات و هم آلودگی و پسماند و گونه های مهاجم و… نگاه ملی وجود داشته باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکلات حوضه آبریز سد سفیدرود و تاکید بر لزوم مدیریت آن که در نهایت به تالاب انزلی ختم می شود، گفت: حجم آب ذخیره شده در پشت سد به ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که معادل نصف حجم سد است. در واقع ۵۰ درصد رسوب موجود در پشت سد ناشی از حوضه آبریز طالقان رود بوده و لذا با رفع مشکل این رودخانه، مشکل رسوب سد نیز حل می شود.

وی با اشاره به قرار گرفتن تالاب انزلی در انتهای حوضه آبخیز سد سفیدرود، اضافه کرد: تمام فعل و انفعالات این حوضه ۳۶۰ هزار هکتاری در تالاب انزلی خودش را نشان می دهد و متاسفانه هیچ کاری انجام ندادیم و اکنون تله های رسوب گیر تنها مُسکن است و نیازمند نگاه جامع هستیم.

سلاجقه از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خواست نقشه جامع مدیریت تالاب انزلی را از بالادست تا پایین دست اجرا کند و گفت: نیازمند عملیات های مکانیکی و بیولوژیکی هستیم.

وی لایروبی و کاهش رسوب و مقابله با سنبل آبی را در دستور کار سریع این کارگروه دانست و عنوان کرد: اجازه نمی دهیم انزلی به ارومیه تبدیل شود و باید تعارضات را در حاشیه تالاب از بین ببریم و لذا باید کمیته فنی و حقوقی را برای نشانه گذاری و کاداستر انجام دهیم تا معارضین حق و حقوق خودشان را بدانند و صاحب ملک و مستاجر و متخلف مشخص شود تا از محدوده تالاب خارج شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.