ضرب الاجل ۴۵ روزه بازرس استان برای ترخیص کالا از گمرکات

یوسفی‌نژاد: گمرک عامل دپوی کالاها نیست

0 424

همزمان با افزایش قیمت مرغ و کمبود روغن خوراکی درگیلان، بازرس کل استان در بازدیدی سرزده از گمرکات منطقه‌ی آزاد و بندرانزلی، ضرب العجل ۴۵ روزه برای ترخیص و تعیین تکلیف کالاهای اساسی از انبارها داد.

به گزارش سازمان بازرسی استان «سیف‌اله مسرور» بازرس ‌کل گیلان در یک اقدام سرزده و فوری از دو گلوگاه اساسی ترخیص و تجارت کالاهای اساسی در منطقه آزاد و گمرک بندرانزلی، سیلوها و انبارهای دپو و انباشت کنجاله خوراکی و دامی در دستوری

به مدیران دستگاههای اجرایی فرصت ۴۵ روزه برای ترخیص این نهاده‌ها داد.

مسروراعلام کرد: با تاجران و واردکنندگانی که به طمع کسب سود بیشتر و به واسطه وجود خلاهای قانونی از ترخیص این کالاها خود داری کرده و درنظام توزیع کشور اخلال ایجاد می کنند برخورد قضایی قاطع و پشیمان ‌کننده‌ای خواهد شد.

در ماههای اخیرکمبود نهاده های دامی و مواد اولیه تولید برخی کالاها و ترخیص نشدن این اقلام از گمرکات، موجب افزایش قیمت کالاهای اساسی از جمله مرغ و روغن خوراکی بوده است.

اما بیشترین کالاهای وارد شده به گمرکات استان کدامند و چرا تاکنون ترخیص نشده اند؟

درهمین رابطه «ابوالقاسم یوسفی نژاد» ناظر گمرکات گیلان به مرور پاسخ داد: متاسفانه در بعضی مواقع اعلام می شود گمرک عامل دپوی کالاها است در صورتی که گمرک هیچ نقشی در دپو و ماندگاری کالاهای وارداتی ندارد و در صورت اخذ و ارائه مجوزهای لازم در اسرع وقت و کمترین زمان به ترخیص کالاها اقدام می‌کند.

یوسفی نژاد در ادامه از تعیین تکلیف و ترخیص قریب الوقوع کالاهای اساسی مانند غلات و نهاده های دپو شده در گمرک خبر داد و گفت: با صدور بخشنامه‌ی جدید مشکل ترخیص کالاهای اساسی دپو شده درگمرکات استان که اغلب مشکل کد رهگیری از طرف بانک داشتند رفع شده و اکنون هیچ عذری از واردکنندگان کالاهای اساسی در مراجعه و شروع تشریفات گمرکی پذیرفته نیست.

وی عمده ترین کالاهای وارد شده به گمرکات استان را شامل کالاهای اساسی(غلات و نهادهای دامی و گوشت و روغن و کنجاله سویا و خمیر کاغذو…) و محصولات شیمیایی، ماشین آلات صنعتی و قطعات آن اعلام کرد وگفت: این کالاها از کشورهای روسیه، قزاقستان، چین، آذربایجان، امارات متحده عربی، اوکراین، ترکیه، اکوادور وارد گمرکات استان شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.