ضرر ۳۰۰ میلیارد ریالی صنایع دستی گیلان از کرونا

0 469

در بحران کرونا بیشترین آسیب و ضرر متوجه‌ی صنعت گردشگری ایران شد. صنعت گردشگری بخصوص درحوزه‌ی صنایع دستی سهم بالایی درایجاد اشتغال با ‌هزینه‌ی تولید پایین، تنوع تولید، عدم نیاز به زیرساخت‌های گسترده و حجم بالای سرمایه‌گذاری دارد و می‌تواند سهمی عمده و چشمگیری در رشد اقتصادی و افزایش درآمد روستاییان ایفا کند.  بیش از ۲۷ هزار نفر از روستاییان گیلان علاوه بر دامپروری، کشاورزی، زنبورداری، پرورش کرم ابریشم دراین بخش به فعالیت مشغول هستند. اکنون تعطیلی کارگاههای تولیدی و آموزشی و عدم فروش از جمله مشکلات شاغلین دراین حوزه عنوان شده است.

درهمین رابطه «فرزاد رشیدی » معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گیلان، عدم رقابت پذیری را چالش جدی تولیدات صنایع دستی در برابر تولیدات خارجی عنوان کرد و افزود: تولیدات هنرهای سنتی و صنایع دستی باید بر حسب نیازهای بازار صورت بگیرد.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان به ایرنا گفت:  اگرچه فضای مجازی در بحران کرونا اندکی یاری گر شد اما به هیچ عنوان جای ارائه واقعی آثار را نگرفت و هنرمندان بسیار متضرر شدند. ضرر فعالان این حوزه بر اثر کرونا نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال بوده است.

رشیدی گفت: تلاش برای بازگشایی بازارچه ها و نمایشگاه ها با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی از مهمترین برنامه های سازمان در جهت جبران بخشی از خسارت های ایام کرونا پیش بینی شده است. همچنین مهمترین حمایتی که دولت می تواند در حوزه‌ی صنایع دستی از هنرمندان داشته باشد ایجاد زیرساخت و زمینه مناسبی برای فروش تولیدات است.

رشیدی  تسهیلات کم بهره را یکی از راه های حمایت از هنرمندان آسیب دیده عنوان و  تصریح کرد: حمایت ها در زمینه ارائه تسهیلات کم بهره صورت گرفته بطوریکه برای هر هنرمند دارای شرایط، تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی در نظر گرفته شده است که از طریق سامانه کارا می توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، بحران کرونا تأثیرات فروانی بر مشاغل و کسب‌ وکارهای حوزه صنایع دستی داشته و موجب شده است که فعالیت رسمی ۱۴۴.۵۳۵ کارگاه شناسایی شده و دارای مجوز از معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، ‌ گردشگری و صنایع دستی که حدود ۴۵۰ هزار شغل رسمی را ایجاد کرده اند با مخاطره جدی روبه‌ رو شود. در این گزارش آمده است، لغو بازارچه‌های موقت نوروزی در سال ۱۳۹۹ باعث از دست دادن فروش حدود ۹۰ میلیارد تومانی فروش و درآمد کسب‌وکارهای این هنر ـ صنعت در دوران کرونا شده است.

گفتنی است، ۲۴ هزار هنرمند در گیلان در ۸۰ رشته صنایع دستی  کارت صنعتگری دارند. رشتی دوزی، لباس محلی، چادرشب بافی، خراطی، چوب تراشی، گره چینی، نازک کاری، منبت و معرق چوب، حصیربافی، بامبوبافی، مرواربافی، سفالگری، کاشی معرق، مینای خانه بندی، چلنگری، قلمزنی، گلیم بافی، جاجیم بافی، شال بافی، نمد مالی، جوراب بافی، عروسک بافی، قلاب بافی برخی از هنرهای سنتی و صنایع دستی گیلان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.