طرح ضربتی ماسک؛ دوای موقتی کرونا در گیلان

0 324

بستری شدن بیش از ۴۰۰ بیمار در بخش کرونای بیمارستان های استان و حال وخیم ۸۵ بیمار بستری شده در آی.سی.یو، درنهایت مسوولان ستاد مقابله با کرونای گیلان را مجاب به اعمال برخی مقررات سختگیرانه و محدودیت‌ها از جمله اجرای «طرح ضربتی ماسک» در گیلان کرد. اما آیا این طرح ضربتی نیز همچون دیگر طرح‌های ضربتی دیگر چاره‌ساز است؟ طرح‌های ضربتی که در خصوص گرانی، طرح ضربتی نظارت بر کالا، طرح ضربتی مبارزه با اراذل و اوباش و… در مقاطع مختلفی اجرا می‌شود که برخی به دلایل نبود فرهنگ سازی نامناسب یا ضعف زیرساخت‌های اقتصادی موفقیت آمیز نیست. حال چگونه می‌توان با طرح ضربتی به این مهم رسید؟

امروز«آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: طرح ضربتی ماسک با هدف نظارت بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی اصناف درگیلان از اول آبان آغاز شده است و از امروز با جدیت بیشتر و سخت گیرانه‌تر ادامه خواهد یافت.

حیدرزاده با بیان اینکه در این طرح کارشناسان و بازرسان بهداشتی با بازدید از اصناف، صاحبان واحدهای صنفی متخلف را شناسایی و به آنها تذکر می‌دهند افزود: تا پیش از این به اصناف متخلف برای رعایت شیوه نامه‌ی استفاده از ماسک تا ۴۸ ساعت فرصت داده می شد، اما از امروز در همه شهرهای استان، پس از مشاهده تخلف، واحدهای صنفی متخلف بلافاصله پلمپ خواهد شد.

روزهای گذشته بود که معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، ضریب استفاده از ماسک بین گیلانی ها را کمتر از میانگین کشور عنوان کرده و گفته بود: کمتر از ۴۰ درصد شهروندان استان، پروتکل‌های بهداشتی از جمله زدن ماسک را رعایت می‌کنند.

افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در گیلان و بستری شدن بیش از ۱۰۴ نفر در یک روز حاصل حضور مسافرین در تعطیلات گذشته و بی توجهی مسوولان ستاد مقابله با کرونای گیلان نسبت به وضع محدودیتهای ترددی در استان بوده است. برای مهار کرونا در گیلان هیچگاه راه ورود مسافرین همزمان با اعلام تعطیلی یک هفته‌ای در پایتخت مسدود نشد و این بی توجهی نگرانی های زیادی ازعواقب شیوع گسترده کرونا برای شهروندان به دنبال داشت. به طوریکه امروز آمار بستریها از روزانه ۷۰ نفر به ۴۰۰ نفر افزایش داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.