عقب ماندگی مراکز درمانی گیلان از مدار توسعه

0 307

در فهرست شهرستانهای محروم و کمتر توسعه یافته کشور، شفت گیلان نیز جای دارد. شهرستان شفت جز ۳۱ شهرستان محروم و کمتر توسعه ‌یافته  کشوراست که نیازمند توسعه و سرمایه گذاری در بخش های مختلف شناخته شده است. علیرغم تاکید دولت در توجه به این شهرستان و هدایت سرمایه گذاران بخش خصوصی در اجرای پروژه های زیربنایی و عمرانی همچنان این شهرستان از محرومیتهای زیادی از جمله عدم توسعه‌ی مراکز درمانی رنج می برد.

امروز«سید محسن موسوی» فرماندار شفت به کمبودهای حوزه‌ی بهداشت و درمان این شهرستان اشاره کرد و گفت: بیمارستان شفت توانایی مقابله با موج های بعدی کرونا را ندارد. جای تعجب دارد که ریاست علوم پزشکی گیلان برای مشاهده وضعیت تأسف بار خدمات درمانی در این شهر حضور پیدا نمی‌کند.

در حالی فرماندار شفت از وضعیت کمبودهای حوزه‌ی بهداشت و درمان شفت انتقاد کرد که سایر شهرستانهای استان نیز مشکلات زیادی در بخش درمان و تخت بیمارستانی دارند. بطوریکه با شیوع کرونا ویروس از اسفند سال گذشته و افزایش نیاز شهروندان به دریافت خدمات درمانی و بهداشتی، این کمبودها در بخش های بیمارستانی بیشتر از گذشته عیان شدند.

روزهای گذشته «جلال سید محمدی» فرماندار صومعه سرا نیز از کمبودهای موجود در بیمارستان امام خمینی(ره) این شهر انتقاد کرد و گفته بود: طرح توسعه‌ی بیمارستان صومعه سرا تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است درحالیکه تجهیزات لازم برای این مرکز جذب شده ضروری هر چه سریعتر این پروژه نهایی و در اختیار مردم شهرستان قرار بگیرد.

شهرستان تالش نیز بعنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان تا پیش از افتتاح ساختمان جدید بیمارستان جدید شهید نورانی با کمبود امکانات و تجهیزات درمانی و نبود نیروی انسانی لازم مواجه بود. همچنین ساختمان جدید این بیمارستان نیمه کاره بوده و هنوزتکمیل نشده است.

شهرستان رضوانشهر نیز درهمسایگی تالش تنها یک بیمارستان ۳۲ تختخوابی دارد و به گفته‌ی فرماندار آن، این شهرستان بدلیل فقر امکانات درمانی و مجهز نبودن بیمارستان، قادر به پاسخگویی به همه نیاز های درمانی شهروندان نیست و مردم برای امور درمانی، اغلب به بیمارستان های شهرهای تالش، بندرانزلی و رشت مراجعه می کنند.

در شرق گیلان نیز شهرستان‌های رودسر و املش هر کدام یک بیمارستان دارند که از وضعیت خوبی برخوردار نیستند و امکانات اولیه و تجهیزات آنها بسیار ضعیف است. به گفته شهروندان، بیمارستان املش حتی پزشک معالج هم ندارد و هردو بیمارستان همواره با کمبود کادر درمانی، افراد خدماتی و کادر پرستاری بیمارستان مواجه هستند و برای رفع نیازهای درمانی به بیمارستانهای لاهیجان مراجعه می‌کنند.

گیلان نیازمند بیش از ۲ هزار تخت بیمارستانی جدید است. این درحالیست که عملیات اجرایی ۶ بیمارستان استان نیمه ‌تمام مانده است. بیمارستان ۴۰۰ تخت خوابی سایت لاکان رشت، بیمارستان امینی لنگرود از جمله این بیمارستانها هستند. همچنین هشت پروژه‌ی کلینیک ویژه تخصصی در شهرستان‌های رودسر، لاهیجان، لنگرود، آستانه، فومن، صومعه‌سرا، رودبار و تالش با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی به دلیل ناکافی بودن اعتبار متوقف‌شده‌اند.

گفتنی است، از دو هزار میلیارد تومان بودجه اختصاص یافته از سوی سازمان برنامه و بودجه برای جبران عقب ماندگی های حوزه بهداشت و درمان گیلان تاکنون بیش از، ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارعاید حوزه‌ی سلامت گیلان شد که بخشی از آن صرف  کمبودهای زیرساختی و تجهیزاتی مراکز درمانی استان شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.