عقب ماندگی گیلان در اصلاح نژاد و بومی سازی شمشاد

0 528

سرپرست منابع طبیعی گیلان از تشکیل کارگروه نجات شمشاد درگیلان خبرداد. «میرحامد اختری» گفت: جنگل های شمشاد یکی از مهمترین جنگل های شمال کشور و گیلان است که به واسطه‌ی پهن برگ بودن بسیار حساس، مهم و منحصر به فرد است. اما از سال ۱۳۹۵ آفت شب پره به جنگل های گیلان وارد شده و بخشی از جنگل های شمشاد را نابود کرده است.

سرپرست اداره‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان افزود: به دلیل میزبانی۶۳۶  گونه‌ی جنگلی همچون توسکا، راش و ممرز از کرم ابریشم باف ناجور(شب پره)، متاسفانه این کرم از گونه‌ی شمشاد تغذیه می کند و اگر شمشاد بدون برگ باشد، از پوست تنه‌ی آن تغذیه می کند، لذا کارگروه نجات شمشاد در اداره ‌ی کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تشکیل شده تا بتوانیم لاروهای شب پره را کنترل کنیم.

شمشادهای هیرکانی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین گونه های گیاهی در شمال و یکی از ۵ ‌گونه‌ی پهن‌برگ همیشه‌ سبز جنگل‌های گیلان هستند. این گونه‌ی بومی در فهرست گونه های گیاهی در خطر انقراض اتحادیه بین المللی حفظ طبیعت(iucn) قرار دارد.

درگیلان گستره‎‌ی رشد شمشاد از آستارا تا چابکسر ادامه دارد، ولی بیشترین پراکنش شمشاد در کوهپایه‌های رضوانشهر، تالش، سیاهکل، رشت و لنگرود است. سال گذشته منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان اعلام کرد ۲۳ هزار و ۵۱۶ هکتار از مجموع ۲۵ هزار و۸۹ هکتار رویشگاه شمشاد استان، آلوده به آفت شب پره هستند. اما آیا تشکیل این کارگروه در نجات شمشاد های گیلان و جلوگیری از خطر انقراض آنها تاثیر گذار است؟ اقدامات علمی و تحقیقاتی این کارگره درنجات گونه‌ی شمشاد از آفت چیست؟

«هادی کیا دلیری» عضوهیأت علمی دانشکده‌ی منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم تحقیقات و کارشناس حوزه‌ی جنگل در گفت وگوبا مرور با مثبت بیان کردن تشکیل این کارگروه گفت: این کارگروه باید به مطالعات وعلم روز درخصوص حفظ منابع طبیعی  دسترسی داشته باشد و از توانایی لازم برای پیگیری بهترین کیفیت مطالعه شده و دستاور علمی درراستای توسعه و حفظ گونه‌ی شمشاد برخودارباشد. متاسفانه در گیلان نگه داری و حفظ درختان شمشاد براساس استانداردهای علمی جهان نیست. این استان در اصلاح نژاد وبومی سازی شمشاد عقب مانده است.

این کارشناس جنگل با بیان اینکه شمشاد های گیلان نیازمند کار مطالعاتی و تحقیقاتی دقیق برای اصلاح نژاد هستند اضافه کرد: شمشاد های گیلان از آفت سال گذشته خسارت و آسیب جدی دیدند و باید از این موضوع درس گرفته شود.

همچنین «مهرداد نکویی» استاد جنگل دانشکده‌ی منابع طبیعی گیلان با بیان اینکه آفت گونه های جنگلی از جمله شمشاد نظم طبیعی خود را طی می‌کند و در برخی از مناطق استان نشانه هایی از بازگشت این گونه به وضعیت طبیعی خود دیده شده است گفت: بروز آفت شمشاد می تواند از جمله پیامدهای تغییر اقلیم باشد. در واقع بروز آفت شمشاد طی یک سیکل طبیعی و جهانی اتفاق افتاده و نیاز به مبارزه‌ی شیمیایی ندارد.

وی اضافه کرد: آنقدرسطح آفت گونه های شمشاد وسیع است که این کارگروه باید به صورت ریشه ای به دنبال کارعلمی درمقابله با آن باشد. درواقع این موضوع نیازمند چندین سال کار تحقیقاتی است.

نکویی با یادآوری از بین رفتن گونه‌ی «ملج » دراستان افزود: بعید میدانم با ایجاد این کارگروه آفت و بیماری شمشاد به طور کامل از بین برود. به نظرم باید مطالعات انجام شده در خصوص این گونه جمعبندی شده و کار رها نشود.

گفتنی است در گیلان بالغ بر ۲۵ هزارهکتار رویشگاه شمشاد درسطح ۱۴ شهرستان (به جز آستانه و انزلی) وجود دارد. شهرستان آستارا دارای ۳۶۰ هکتار رویشگاه شمشاد است.

رویشگاه شمشاد در پارک گیسوم و ذخیرگاه دکتر درستکار گیسوم در شهرستان رضوانشهر نیز درسطحی بالغ بر ۱۰۲۴ هکتار یکی از ارزشمند ترین ذخیره گاههای استان است.

سال گذشته منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان از محلول‌پاشی در سطح ۲۸۶ هکتار، نصب ۴ هزار و ۲۵۲ عدد تله فرمونی در سطح ۱۷۰ هکتار و نصب ۲۰ عدد تله نوری  در خصوص مبارزه با آفت شب‌پره شمشاد در جنگلهای استان خبرداد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.