انتقام جویی قاچاقچیان از جنگلها

منابع طبیعی گیلان:

0 356

پخش فیلمی از آسیب به درختان هیرکانی به منظور خشکاندن آنها در فضای مجازی، واکنش های زیادی را در میان شهروندان و فعالین زیست محیطی و منابع طبیعی به دنبال داشت. اقدامی که به گفته مسوولان منابع طبیعی استان، عملی مغرضانه و انتقام جویی از سوی متخلفین بوده است.

کت زنی، ریختن مواد شیمیایی و سوزاندن تنه درختان جوان از جمله روشهایی است که گاها از سوی قاچاقچیان چوب، روستاییان و دامداران حواشی جنگلهای استان انجام می شود. در هم آمیختگی جنگلهای ملی و تحت حفاظت منابع طبیعی استان با اراضی روستایی، علاوه بر اینکه به قاچاق گسترده چوب از حریم جنگلهای گیلان دامن زده، موجب شده برخی افراد سود جو با کت زنی و آسیب به پوست و تنه درختان، درصدد قاچاق چوب و یا افزایش زمین زراعی یا علوفه برای دامهای خود باشند.

حال به گفته «محمد قربانی لرد» فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گیلان، اقدام اخیر در جنگلهای امام زاده اسحاق نه از سوی روستاییان و دامداران بلکه توسط قاچاقچیانی انجام شده که پیشتر از منابع طبیعی ضربه خورده اند.

قربانی لرد با تاکید به اینکه نیروهای یگان حفات به منطقه اعزام شده اند به مرور افزود: در حال حاضر فعلا از آسیب یک مورد درخت اطلاع داریم و در انتظار گزارش نیروها از منطقه هستیم.

وی با اشاره به دستگیری تعداد زیادی از قاچاقچیان چوب در جنگلهای شهرستان شفت، اظهار کرد: سال گذشته حدود ۷۷ متر مکعب چوب قاچاق از جنگلهای شفت کشف کردیم که طی آن ۸۲ نفر دستگیرو ۴۲ خودرو توقیف شدند. از اینرو فیلمی که از آسیب به تنه درخت راش پخش شده نه برای قاچاق بلکه برای انتقام جویی بوده است. چرا که درختان خشک شده به مرور زمان از لحاظ کیفیت ارزش مالی برای قاچاق ندارد و قابل استفاده نیست.

وی با تاکید به بازدارنده نبودن مجازات متخلفین وقاچاقچیان چوب اضافه کرد: در حالی که قانون ۲ سال حبس و شلاق برای متخلفین منابع طبیعی در نظر گرفته اما در ۳ سال گذشته با توجه به میزان دستگیری های انجام شده، حداقل مجازات برای این افراد جریمه مالی بوده که به هیچ عنوان در کاهش قاچاق چوب و پیشگیری از آن بازدارنده نیست.

 وی با بیان اینکه تعداد نیروهای یگان حفاظت از جنگلهای استان کافی نیست افزود: چالش منابع طبیعی گیلان کمبود تجهیزات بروز است. علاوه بر افزایش نیروهای یگان، ما نیازمند نصب دوربین در جنگل و پهباد برای پایش مناطق هستیم.

در همین رابطه «کامیار مرزبانی» سرپرست معاونت امور جنگلهای گیلان نیز با تاکید به مغرضانه بودن این اقدام از سوی متخلفین و متصرفین جنگلها به مرور گفت: سطح جنگلهای گیلان ۵۶۴۷۱۲ هزار هکتار است که در ۲۹ حوزه آبخیز واقع شده اند. با این میزان سطوح جنگلی، برای هر دو هزار هکتار نیاز به یک نیروی حفاظتی داریم که متاسفانه با کمبود نیرو دراین بخش مواجه هستیم.

مرزبانی نیز با تاکید به این نکته که تعداد کت زنی و و آسیب به تنه درختان چندان بالا نیست افزود: در گذشته دامداران سنتی و جنگل نشینان که به صورت عرضی در حاشیه جنگل سکونت دارند برای استفاده بیشتر از پوشش علفی اقدام به این کار می کردند که اکنون این کار با اموزش و اطلاع رسانی کم شده است.

وی در پاسخ به لزوم نهال کاری و احیا جنگل ها با اشاره به حفاظت و توسعه جنگل تاکید کرد: دستورالعمل سازمان جنگلها، حفاظت احیا، توسعه و بهره برداری است و گزینه منابع طبیعی استان قطعا حفاظت و احیا است. اما در برخی از مناطق جنگلی درختان تجدید حیات طبیعی دارند و نیازی به نهال کاری و جایگزینی درختان قطع شده نیست.

لازم به ذکر است جنگلهای شهرستان شفت شامل درختان راش، بلوط، لیلکی و افرا است. درخت آسیب دیده در ارتفاعات امامزاده اسحاق از گونه راش بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.