فرسودگی ۳۰ درصد خطوط آبرسانی روستایی گیلان

0 353

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان امروز خبر داد بیش از ۷۷ درصد روستاهای استان از نعمت آب سالم و بهداشتی برخوردارهستند.«محسن حسینی» گفت: تعداد روستاهای بهره‌مند از آب آشامیدنی بهداشتی و تصفیه شده در گیلان با ۱۸ درصد افزایش به هزار و ۵۷۷ روستا رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گیلان با بیان اینکه ۱۲۲ ایستگاه پمپاژ و بیش از ۲۴ هزار مترمکعب مخزن ذخیره آب آشامیدنی در روستاهای گیلان ساخته شد، گفت: با لوله‌گذاری بیش از ۵۰۰۰ متر خطوط انتقال، توزیع آب روستایی در گیلان ۳۶ درصد افزایش یافت.

درحالی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب گیلان از افزایش شاخص های توزیع آبر روستایی در استان خبر می‌دهد که این شاخص نسبت به سطح میانگین کشوری و در مقایسه با دیگر استان‌ها با فاصله زیادی همراه است و شاخص بهره ‌مندی آب روستایی در استان ۲/۷۷ درصد است. ایراد در زیرساخت‌ها، عدم تأمین منابع اعتباری و یا فرسودگی لوله‌ها و خطوط انتقال آب ازجمله مشکلات حوزه‌ی آب شرب روستایی گیلان در سالهای اخیر بوده است. موضوعی که بارها نمایندگان استان برای اصلاح روند آن به دولت و وزرای مربوطه تذکر داده‌ اند. چنانچه سال گذشته نماینده آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی گفته بود: مدیریت آبفار گیلان انتظارات مردم این استان را در مناطق شرقی استان برآورده نکرده است.

پیش از این  شرکت آبفای استان اعلام کرده بود که در گیلان حدود ۱۸۰۰ روستا با ۳۱۵ هزار مشترک تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارند. این درحالیست که در سالهای اخیر با توجه به مهاجرتهای صورت گرفته به روستاهای استان، سیستم لوله کشی و توزیع انتقال آب شرب روستایی دیگر پاسخگوی مصرف کنندگان نبوده و فرسودگی شبکه های آبرسانی روستایی همزمان با افزایش تعداد مشترکین، افت فشار و قطعی مکرر آب در روستاهای مناطق مختلف استان را به دنبال داشته است. براساس آمارهای موجود ۳۰ درصد تاسیسات و خطوط آبرسانی روستایی گیلان دچار فرسودگی هستند.

پیشترمدیرعامل سابق آبفار روستایی استان هزینه‌ی اجرای پروژه های آبرسانی روستایی در گیلان را دو برابر میانگین کشوری اعلام کرده و گفته بود: اعتبار ۸۰ میلیارد تومانی در حوزه‌ی آب و فاضلاب روستایی استان ناکافی است و تامین آب شرب هرخانوار روستایی دو ونیم برابر بیشتر از سایر نقاط کشور است.

مشکلات حوزه‌ی آبرسانی روستایی فقط دربخش  فرسودگی زیر ساختها خلاصه نمی شود. سال گذشته اعلام شد بیش از ۱۳۰ روستای کوهستانی گیلان درفصل تابستان با تنش آبی مواجه هستند و از طریق تانکرهای سیار به آنها آبرسانی می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.