فرصت ۱۰ ساله برای جوانی جمعیت

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان،

0 285

سرپرست معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان از فرصت ۱۰ ساله جوان سازی جمعیت کشور خبر داد و گفت: اگر این فرصت از دست برود، ۱۵۰ سال طول می‌کشد تا به شرایط مطلوب جمعیتی بازگردیم که زنگ خطری برای کشور و استان محسوب می‌شود.

«اسماعیل نورصالحی» با اشاره به خطرات کاهش جمعیت در کشور، گفت: کشور با ابرچالشی به نام کاهش نرخ رشد جمعیت مواجه است. ادامه این روند آسیب‌های زیادی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به بازنشسته شدن نیروهای انسانی تا ۳۰ سال آینده و کاهش نیروی کار، گفت: یکی از خطراتی که جامعه را در آینده تهدید می‌کند. سالمندی علاوه بر کاهش نیروی کار، هزینه‌های درمان را بسیار زیاد می‌کند و همچنین جمعیت جوانی برای نگهداری از سالمندان وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه برای جوانی جمعیت و افزایش نرخ باروری فرصت ۱۰ ساله داریم، بیان کرد: اعتبار ۱۹ هزار میلیارد تومانی و سیاست‌های تشویقی برای رشد جمعیت در نظر گرفته شده است.

جانشین قرارگاه خانواده و جمعیت گیلان، با بیان اینکه بحران سالمندی شاخص‌های بهداشتی کشور را از بین خواهد برد، عنوان کرد: باید تا سال ۱۴۰۵ نرخ باروری استان را به دو و نیم درصد برسانیم.

وی با اشاره به غیر کاربردی شدن شعار «فرزند کمتر؛ زندگی بهتر» در شرایط امروز کشور، خاطرنشان کرد: ضرورت جوانی جمعیت بیشتر و از کاهش جمعیت است و باید مقدمات لازم را جهت اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت فراهم کنیم.

لازم به ذکر است؛ بر اساس آمارهای رسمی، گیلان پیرترین و سالمندترین استان کشور است که از لحاظ قدرت باروری و فرزند آوری در رده‌های پایین کشور قرار گرفته است. طبق این آمارها جمعیت سالمندی در گیلان ۱۵.۹(پانزده و نه دهم) درصد است که این نشاندهنده آمار بالای سالمندان در استان است .همچنین شاخص باروری گیلان در سال ۱۴۰۰ ۱/۱درصد است که بر اساس برنامه ریزی های جمعیتی باید تا سال ۱۴۰۵ قدرت باروری گیلان به ۲.۵ (دو و نیم) درصد رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.