لزوم همکاری همه دستگاهها برای ثبت جهانی ماسوله

معاون گردشگری گیلان درخواست کرد:

0 262

در آستانه ثبت جهانی منظر ماسوله از سوی ارزیابان یونسکو، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان خواستار همکاری و هم افزایی جوامع  و دستگاههای استان به منظور تحقق ثبت جهانی ماسوله شد.

از هفته گذشته فعالان محیط زیستی استان در فراخوانی از شهروندان برای پاکسازی و جمع آوری زباله‌ها دعوت کردند تا در روز اول مهر و پیش از حضور ارزیابان یونسکو در این شهرک تاریخی برای جمع آوری زباله‌های رها شده در مسیر فومن به ماسوله حضور داشته باشند. پویشی که به گفته معاون گردشگری اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان در راستای ثبت منظر فرهنگی ماسوله قابل تقدیر بوده اما بدون فرهنگ سازی و عدم ایجاد زیر ساختهای بهداشتی ناکافی است.

 «رضا حسن پور» به مرور گفت: هنوز فرهنگ نریختن زباله‌ها برای مسافرانی که به این شهر مسافرت می‌‎کنند نهادینه نشده است. بر اساس آمارها در تابستان جاری بیش از ۲۰ میلیون به استان سفر کردند که ۴۰ درصد( ۵ میلیون) آنها از ماسوله بازدید داشتند.

حسن پور با تأکید به اینکه به دلیل محدودیت در ساخت وسازهای جدید در ماسوله امکان افزایش واحدهای اقامتی و اسکان در این شهرک وجود ندارد افزود: در حدود ۳۰۰ واحد خانه کاشانه در ماسوله برای اسکان مسافرین وجود دارد که جوابگوی این تعداد گردشگر نیست. از اینرو بیشترین آسیبی که تعداد بالای گردشگر به ماسوله وارد می‌کند چادر خوابی و زباله است که به دلیل کمبود و جوابگو نبودن زیر ساختهای بهداشتی، گردشگران نسبت به رعایت آن بی توجه هستند.

وی افزود: ماسوله نیازمند افزایش زیرساختهای بهداشتی بیشتر برای خدمات دهی به گردشگران است. در این خصوص مکاتباتی با دستگاه‌های متولی برای نصب سطلهای زباله و احداث سرویس‌های بهداشتی بین راهی انجام شده است.

معاون گردشگری گیلان با اشاره به اینکه تاکنون بودجه‌ای برای جمع آوری زباله‌های رها شده در ماسوله نداشتیم اظهار کرد: بعد از ثبت منظر فرهنگی ماسوله در مهرماه، نیازمند برنامه ریزی و تخصیص بودجه برای ایجاد زیرساختهای بهداشتی دراین شهرک تاریخی هستیم.

 حسن پور ضمن حمایت اداره کل گردشگری و میراث فرهنگی استان از پویش‌های مردمی و محیط زیستی برای جمع اوری زباله‌های ماسوله از همکاری این اداره کل در تامین اتوبوس و کمک از سایر دستگاه‌های اجرایی در اجرای این پویش خبر داد.

لازم به ذکر است، فرایند ثبت جهانی ماسوله از ۱۱ سال گذشته آغاز شد که به دلیل وجود معارضات زیر ساختی و خدماتی، روند ثبت جهانی آن از سوی یونسکو به درازا کشید.

 ماه گذشته ولی جهانی مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی استان با توجه به بازدید کارشناسان یونسکو در مهرماه امسال برای ثبت جهانی منظر تاریخی ماسوله از عموم دوستداران تاریخ، فرهنگ و محیط زیست خواست تا همگی در تحقق این امر مهم مشارکت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.