مدیریت شهری رشت در برابر بحران دستاوردی ندارد

فرصت 9 ماهه ای که از دست رفت

0 448

گیلان از مناطق حادثه خیز کشور است که همه ساله درمعرض حوادث طبیعی ازجمله زلزله، سیلاب، رانش و برف های سنگین قرار داشته است. اما وقوع متعدد حوادث طبیعی موجب نشده مدیران دستگاههای اجرایی از جمله شهرداری رشت برای مدیریت بحران آماده باشند.

روزگذشته مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان درجلسه‌ی ستاد مدیریت بحران شهرستان رشت با انتقاد از مدیران اجرایی به دلیل عدم مطالعه قانون مقابله با بحران گفت: بسیاری از مشکلات دستگاه‌ها درمقابله با بحران ناشی از عدم مطالعه مدیران دستگاههای اجرایی از قانون مقابله با بحران و پرهیز از اجرای این قانون است.

«امیرمرادی» گفت: دستان رشت برای مقابله با بحران خالی است. مدیریت شهری رشت تاکنون نتواسته ماحصلی درحوزه‌ی شهرداری داشته باشند. وظیفه شهرداری این است بحران‌ها را جمع‌آوری کند نه اینکه کارعمرانی کند. ما استان بحران‌خیزی هستیم ولی شهر رشت هرساله مشکلات یکسانی را تجربه می‌کند.

مرادی درگفتگو با مرورافزود: گزارشی که مدیریت شهرداری رشت بعد از ۴۰ روز درباره‌ی مواجه با بحران ارایه داد، خوشایند نیست. اگر رشت دوباره برف سنگینی داشته باشد ماحصل آن برای این شهر خوب نخواهد بود. این درحالیست که مدیریت شهری و شورای شهر ۹ ماه فرصت داشتند رشت را برای بحران های احتمالی آماده کنند.

مدیرکل بحران گیلان با تاکید به اینکه دهیاری های استان وضعیت وعملکرد بهتری در مقابله با بحران دارند اضافه کرد: شرایط استان دربرابر بحران برف مربوط به یکی دوسال اخیر نیست و این نکته قابل قبول نیست که شهرداریها بگویند کمبود ماشین آلات داریم و توان مدیریت نداریم. درحالیکه دولت طی ماده ۱۵ قانون مدیریت بحران به دستگاههای اجرایی از جمله شهرداریها اجازه‌ی استفاده از ماشین آلات بخش خصوصی را داده و موظف است هزینه اجاره را پرداخت کند.

مرادی با اشاره به کمبود و فرسودگی ماشین آلات در استان گفت: وضعیت استان در حوزه ماشین آلات مناسب نیست و طی سالهای اخیر تنها ۱۵ دستگاه به کل استان اضافه شده است.

مرادی در حالی عملکرد دهیاران استان در برف را بهتر از شهرداریها اعلام کرد که روزهای گذشته «سید محمد احمدی» شهردار رشت درجلسه ستاد بحران استان اعلام کرده بود: مشکل ما درخصوص اجاره‌ی دستگاه‌ها این است که هیچ پیمانکاری در استعلام‌ها شرکت نمی‌کند و تقاضای قیمت های بالا دارند، چرا که در بحران های برف برخی دهیاران و بخشداران قیمت هایی به بخش خصوصی می‌دهند که تمام بازار را به هم می‌ریزد.

وی افزود: درحال حاضر ۳۷ دستگاه از مجموع ۵۴ دستگاه ماشین آلات راهداری شهرداری رشت آماده خدمات درهنگام بروز بحران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.