تلطیف فضای شهری رشت با المانهای جدید

زیباسازی به سازه‌های بتنی رشت بازمی‌گردد

5 11,370

اگر چه رشت، طی سالهای اخیر موفق شد عنوان جهانی شهر خلاق خوراک را از آن خود کند و اخیرا نیز گام‌های کسب عنوان شهر صنایع دستی را برداشته که خود مزیت مثبتی در جذب گردشگران برای این شهر محسوب می‌شود؛ اما در معرفی و بازنمایی هویت بوم و محلی خود با بهره گیری از این عناصر در فضاهای عمومی شهری اش ناتوان عمل کرده است.

با توجه به اینکه رشت در موقعیت خاصی در گیلان واقع شده و جمعیت زیادی در ایام تعطیلات از طریق این شهر به سایر نقاط استان سرازیر می‌شوند، اما در بسیاری از مناطق خود از جمله مبادی ورودی و بافت مرکزی اش که گردشگرپذیراست، خالی از نماد‌ها و المان‌های شهری است یا اینکه کمتر در آن به چشم می‌خورند. المانها، مجسمه ها، نقاشی، دیوار نگاره‌ها و هر چیزی که بیانگر سنت و هویت بومی و محلی رشت باشد و بتوان با نام المان از آنها یاد کرد و در ذهن گردشگران و شهروندان ماندگار شود.

فقدان زیبایی‌های بصری و برخورداری از المانهای شهری متناسب با اقلیم و فرهنگ بومی، محلی که نمایانگر بخشی از تاریخ، هویت و فرهنگ مردمان این شهر باشد، سالهاست که دغدغه رشتوندان و دوستداران رشت بوده و دست کم طی شش دوره از عمر شوراهای شهر رشت به دلیل عدم تعامل با دستگاه‌های اجرایی هنوز آنچنان که باید به سامان نرسیده است.

این درحالیست که خلق هنرهای عمومی با هویت بومی و محلی در سیما و منظر شهری از مؤثرترین ابزارها برای خلق و ارتقای کیفی فضاهای شهری است و متأسفانه یکی از مهمترین ضعف‌های مدیریت شهری رشت در سالهای گذشته عدم بهره گیری از توان و دانش خبرگان در این حوزه بوده که اهمیتی به آن داده نشد. نصب مجسمه‌های بی روح، المانهای تکراری و فاقد عناصر زیباشناختی و نیز دیوارنگاره‌های بی ربط به هویت بومی و محلی از جمله این اقدامات در سالهای گذشته است.

درعین حال در ماه گذشته سازمان سیما و منظر شهرداری رشت، گامهای قابل توجه‌ای در جهت بهبود و زیباسازی فضاهای شهری برداشته؛ نقاشی دیواری تا نصب المان‌های جدید در برخی از فضای محیطی پل‌ها و میادین رشت تنها نمونه‌ای از این اقدامات بوده است.

درهمین رابطه «سید پیام جعفری نیا» رییس سازمان سیما و منظر شهرداری رشت در گفت وگو با مرور، اجرای نقاشی دیواری، حذف نازیبایی‌های بصری، نورپردازی، رنگ‌ آمیزی و … را از اولویتهای سازمان زیباسازی در سال جاری بیان کرد.

رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری رشت با اشاره به اینکه زیباسازی سازه‌های بتنی در تلطیف فضاهای شهری و تأمین آرامش روحی شهروندان حائز اهمیت است، اظهار داشت: در روزهای گذشته روایت‌های شاهنامه بر پل رازی و دیوارنگاره‌هایی بر پل گاز نقش بست و روح تازه‌ای به این پلهای فرسوده بخشید.

 وی در ادامه به سایر اقدامات در این حوزه اشاره و اضافه کرد: نقاشی دیواری بروی دیوار گورستان ارامنه در خیابان سرچشمه و نصب المان طاووس در خیابان جوان از دیگر اقدامات سازمان سیما و منظر رشت بوده است.

جعفری نیا با اشاره به کمبود بودجه سازمان برای اجرای المان سازی و دیواره نگاری و.. در راستای بهبود سیمای بصری رشت به برنامه ریزی برای نصب المان در مبادی ورودی رشت (جاده انزلی و جاده تهران)، نصب تمثال ۲۲۰۰ شهید رشت در پل جانبازان، نصب المان در مسکن مهر و نصب مجسمه شهید خلبان سرگل در میدان سرگل رشت اشاره کرد و افزود: تلاش کردیم در ساخت و نصب المان‌ها در مبادی ورودی رشت، به هویت بومی و محلی توجه کنیم.

وی همچنین به نصب المان مرتبط با شهر خلاق خوراک در پیاده راه مرکزی رشت اشاره و اظهار کرد: بزودی المان گمج در این نقطه از شهر نصب خواهد شد. همچنین با توجه به تلاش گردشگری استان برای دریافت عنوان شهر صنایع دستی، نصب المان رشتی دوزی در میدان مادر برنامه ریزی شده است.

لازم به ذکر است؛ بودجه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری در بودجه ۱۴۰۲ در حدود ۲۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.