ایجاد گسترو پارک در حاشیه تالاب عینک

سرمایه گذاری های گردشگری شهرداری رشت در تالاب عینک؛

0 299

با گذشت حدود ۶ ماه از تعیین تکلیف مالکیت تالاب شهری عینک رشت که در نهایت با ورود دادگستری استان به نفع شهرداری رشت و در تقابل با سازمان آب منطقه‌ای به پایان رسید، امروز سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری رشت از اجرای پروژه‌های گردشگری و سرمایه گذاری در حاشیه این تالاب خبر داد.

تالاب عینک رشت یکی از بزرگترین تالابهای شهری کشور است که علاوه بر ظرفیت گردشگری، از لحاظ اکولوژی و آبزی پروری نیز دارای اهمیت زیادی است. اما سالها دعوای مالکیتی بین دو دستگاه آب منطقه‌ای و شهرداری رشت موجب رها شدن تالاب و عدم برنامه ریزی پروژه‌های حفاظتی و گردشگری در آن شد. بطوریکه این تالاب با گسترش گیاه مهاجم سنبل آبی، ورود فاضلاب شهری و سموم کشاورزی به سرعت به سمت نابودی و تخریب پیش رفت.

رها شدگی و تخریب تالاب عینک در طی سالها مانع از اجرای زیرساختهای بازآفرینی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و بهره برداری ورزشی و تفریحی در این تالاب شهری شده بود. سرمایه گذاری های گردشگری از جمله احداث مسیرهای پیاده روی و دوچرخه سواری، احداث هتل، طرحهای تفریحی و ورزشی قایقرانی.

در همین رابطه، سرپرست سازمان عمران و بازآفرینی فضاهای شهری شهرداری رشت از طرح ایجاد “گستروپارک” در حاشیه تالاب خبر داد و گفت: با مصوبه ستاد بازآفرینی گیلان، فضاهای گردشگری در حاشیه تالاب عینک رشت ایجاد می‌شوند.

«امید اکبری» اظهار کرد: موضوع آزادسازی حریم تالاب و رفع معارض ها، لایروبی حوزه آبی دوم و سوم، احداث فضای مکث در حاشیه حوزه آبی اول، احداث پیست دوچرخه سواری و ایجاد گستروپارک و دیگر فضاهای مرتبط با مولفه‌های گرشگری از سوی معاونت حمل و نقل و امور زیربنایی شهرداری منطقه ۴ در حوضه آبی دوم مورد بررسی قرار گرفته است.

اکبری با اشاره به اینکه فضاهای جدید در حاشیه تالاب عینک، مصوب ستاد بازآفرینی گیلان را دارد تاکید کرد: در حال حاضر شهرداری رشت، متولی ساماندهی و بهسازی حریم تالاب است.

لازم به ذکر است: تالاب عینک، بزرگ‌ترین تالاب شهری ایران و دومین تالاب بزرگ گیلان است و از مناطق گردشگری مهم و مکان‌های دیدنی رشت به شمار می‌رود. محیط آن ۱۲ کیلومتر و پهنه آبی آن ۴۴ هکتار و حریم و پهنه ساحلی و خشکی آن ۱۶۳ هکتار است. این تالاب به دلایل زیست محیطی جز تالابهای کنوانسیون رامسر قرار ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.