معطل ۱۶۰ کیلومتر ریل گذاری

خط ریلی ایران به اوراسیا؛

1 304

در حالیکه خط راه آهن رشت ـ آستارا از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور در راستای اتصال به کریدورهای بین المللی است و این خط ریلی از اهمیت بسیاری برای پیشرفت در تعاملات اقتصادی کشور دارد، اما به درازا کشیدن عملیات اجرایی آن اعتراض چندین باره مسؤولان استان و نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته است.

ساخت راه آهن رشت- آستارا به طول ۱۶۴ کیلومتر با اتصال رشت به آستارا، تسهیل مبادلات بین بنادر شمالی و جنوبی کشور از طریق حمل و نقل ریلی را در پی خواهد داشت. پروژه‌ای که طی ۴۸ ماه در دولت تدبیر و امید به سرانجام نرسید همچنان در دولت رییسی راه دور و درازی برای تکمیل در پیش دارد.

در همین رابطه امروز نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی از معطلی در اجرای عملیات پروژه انتقاد کرد.

«غلامرضا مرحبا» با بیان اینکه شهرستان آستارا موقعیت مناسب و منحصر به فردی در تجارت خارجی کشور با کشورهای حاشیه دریای خزر و اوراسیا دارد، گفت: آستارا جزو معدود شهر‌های کشور است که برای منطقه آزاد شدن پتانسیل لازم را دارد، اما به هر دلیل، از گذشته تاکنون این اجحاف صورت گرفته و دریغ شده است.

وی با تأکید این شهرستان از سه مرز دریایی، مرز زمینی و ریلی برخوردار است افزود: آستارا دارای قدیمی‌ترین مرز‌های رسمی و گمرکات قدیمی است و فعال‌ترین گمرک و بندر را دارد اما هنوز سیستم ریلی آن کامل نشده است.

وی تاکید کرد: ریل سراسری تا رشت آمده و برای آنکه آستارا به ریل سراسری متصل شود معطل ۱۶۰ کیلومتر ریل گذاری در کشور است تا ادامه پیدا کند و خطوط ریلی به اوراسیا برسد و کریدور شمال و جنوب کشور تکمیل شود.

وی با اظهار اینکه احداث خط آهن رشت – آستارا نقش زیادی در افزایش تجارت بین المللی، منطقه‌ای و ترانزیت کالا و مسافر میان ایران و کشورهای منطقه و حتی فرامنطقه خواهد داشت اضافه کرد: میزان ترافیک پیش بینی شده در سال اول بهره برداری از محور رشت – آستارا حدود سه میلیون تن بار و ۲۰۰هزار نفر مسافر است که در سال‌های بعد به ۴ میلیون تن بار و ۵۰۰ هزار نفر مسافر افزایش خواهد یافت. اما متأسفانه این پروژه همچنان به کندی در آستارا پیش می‌رود.

لازم به ذکر است تکمیل این پروژه و اتصال ریلی دالان شمال به جنوب، مهم‌ترین محور مذاکره ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان در اجلاس سه‌جانبه تهران بود و مقرر شد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان هر یک ۵۰ درصد از بودجه حدود یک میلیارد دلاری این پروژه را تامین کنند اما با وجود اینکه جمهوری آذربایجان، هشت کیلومتر از خط آهن در داخل این کشور را تا رودخانه مرزی آستاراچای احداث کرد همچنان اجرای آن در گیلان به کندی پیش می‌رود.

 چنانچه سال گذشته مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه گیلان و سرپرست پروژه راه آهن رشت ـ انزلی- آستارا به مرور گفته بود: عملیات ریل گذاری این خط هنوز آغاز نشده و درحال حاضر فقط چیزی حدود ۶.۵ کیلومتر از سمت آستارا، تملک و آزاد سازی اراضی مسیر انجام شده است.

1 نظر
  1. ناشناس می گوید

    راه اهن رشت استارا از مهمترین پروژه های ریلی کشور نیست!!! مهمترین پروژه ترانزیت ریلی کشور از شرق به غرب و شمال به جنوب است !!!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.