نان گیلان، چشم انتظار تنور کیفیت

کیفیت نان در گیلان مناسب نیست

1 1,119

 کیفیت نامناسب نان از جمله گلایه‌های گیلانیان است. اینجا سرزمین شالیزارهاست و زمانی برنج غذای اصلی اهالی آن بود اما با افزایش روزافزون قیمت برنج و اوضاع و احوال  نامناسب معیشت، حالا نان قوت غالب بسیاری از مردم  این استان است؛ قوت غالبی که  پخت و عرضه‌ی مناسبش انتظار بزرگی نیست.  بهای نان در گیلان  از ۱۱ دی‌ماه افزایش یافته، اما متاسفانه خدماتی که  گیلانیان  در این عرصه دریافت می‌دارند، مطلوب نیست.

وقتی پای حرف‌های مردم می‌نشینیم، اظهاراتشان بیشتر به کیفیت نامناسب نان، سبک بودن وزن آن و عدم رعایت موازین بهداشتی  مربوط می‌شود.

«مرضیه –ش» از اهالی بندرانزلی می‌گوید: متاسفانه نظارت لازم بر عملکرد نانوایی‌ها وجود ندارد. نان اخیرا افزایش قیمت داشته اما کیفیتش اصلا متناب با این قیمت نیست. دور ریز نان زیاد است. قیمت هر قرص نان بربری ۱۳۰۰ تومان است، ولی تنها چند ساعت بعد از خرید قابل خوردن است؛ در واقع نانی که غروب برای شام تهیه می‌کنیم،  صبح کاملا بیات است و پس از آن نیز به کیسه‌ی دورریز نان افزوده می‌شود.

وی با بیان این که  تعطیلی‌های خارج از برنامه  هم یکی دیگر از مشکلاتی است که در بعضی نانوایی‌ها  به چشم می‌خورد، یادآور می‌شود: توان اقتصادی خانواده‌ی من و بسیاری از خانواده‌های دیگر در حدی نیست که بتوانیم از نانوایی‌های آزاد پز نان تهیه کنیم ولی ما هم حق داریم از نان مناسب برخوردار باشیم.

این شهروند تصریح می‌کند:  کیفیت نامناسب آرد  پاسخی است که معمولا  نانوایان در مواجهه با اعتراض مردم مطرح می‌کنند. اما آنچه که شاهد هستیم نشان می‌دهد که برخی نانوایان در سطح شهر، نان با کیفیت  مناسبی ارائه می‌کنند، در حالی که آنها نیز همین آرد را در اختیار دارند.

اهمیت مهارت در پخت نان

 برخی افراد  نبود مهارت لازم  را عامل کیفیت نان می‌دانند. یکی از اهالی رشت  به خبرنگار مرور می‌گوید: با توجه به اینکه فرایند پخت نان  در سال‌های اخیر صنعتی شده، از نظر بهداشت و کیفیت وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

آردی که در سراسر استان توزیع می‌شود، یکسان است و  مشکلی از نظر کیفیت ندارد.

دور ریز نان هم به واسطه‌ی گران شدنش کمتر شده است. اما متاسفانه با توجه به اینکه نیروهای دخیل در این شغل، عموما از آموزش‌های لازم به لحاظ فنی برخوردار نیستند، هنوز هم در موارد زیادی می‌بینیم که با وجود مواد اولیه‌ی مرغوب، محصول ارائه شده کیفیت متناسب با مواد اولیه را ندارد.

کیفیت آرد

  بسیاری از نانوایان  کیفیت پایین نان را به مرغوب نبودن آرد نسبت می‌دهند، اما «عادل محمدی»  رییس اتحادیه نانوایان گیلان در گفت و گو با مرور اظهار  می‌دارد: آردی که در سراسر استان توزیع می‌شود، یکسان است و  مشکلی از نظر کیفیت ندارد.

 وی در پاسخ به این پرسش که چرا کیفیت نان مطلوب نیست، چنین می‌گوید: دلیل کیفیت پایین باید  با مشاهده‌ی محصول مورد بررسی قرار بگیرد، چرا که عوامل مختلفی  در این امر نظیر مهارت کارکنان نانوایی  وضعیت فضای نانوایی دخیل است.

ضرورت نظارت مداوم

 آموزش، نظارت و پایش دقیق عملکرد نانوایی‌ها و همچنین لحاظ کردن تنبیه  و تشویق مناسب ، می‌تواند در بهبود کیفیت پخت و عرضه‌ی نان موثر باشد. ۱۳ دی‌ماه امسال یعنی دو روز بعد از افزایش نرخ نان، «محمد ابراهیم کتابچی» مسوول گشت‌های مشترک تعزیرات حکومتی گیلان در گفت و گو با خبرگزاری مهر از تشدید گشت‌های مشترک بازرسی و نظارت با افزایش قیمت نان در سطح استان  خبر داد  و با تاکید بر این که  در صورت مشاهده‌ی هر گونه تخلف با واحد صنفی قاطعانه برخورد می‌شود،  اعلام کرد که این گشت‌ها ادامه‌دار است.

 وی اظهار می‌کند: بازدیدها در دو شیفت صبح و عصر در سطح استان انجام می‌شود و این گشت‌ها به صورت گسترده و با حضور گشت‌های سیار و اکیپ‌های نظارتی تعزیرات حکومتی انجام می‌شود.

 کتابچی در این گفت‌و گو، عدم رعایت موازین بهداشتی از سوی کارگران نانوایی‌ها، کم‌فروشی و گران‌فروشی را مهم‌ترین تخلفات در بررسی‌های انجام شده دانست  و با بیان این که ۲۰ گشت تعزیراتی حکومتی مشغول به فعالیت است، اعلام کرد: از این تعداد هفت گشت در سطح شهرستان رشت و ۱۳ گشت نیز در سطح شهرستان‌ها فعال هستند.

  وی همچنین با بیان این‌ که از ابتدای امسال تاکنون دو هزار و ۵۰ پرونده با موضوع نانوایی‌ها تشکیل، رسیدگی و مختومه شده است، افزود: میزان جریمه‌ی این تعداد پرونده بیش از شش میلیارد ریال جزای نقدی بوده  و از این تعداد در ۶۷۱ مورد تعزیرات حکومتی استان گیلان به صورت مشترک با سایر دستگاه‌ها حضور داشته است.

پایش‌ها کافی نیست

ماحصل گشت‌ها و بررسی‌های صورت گرفته،مطلوب نبوده و از گلایه‌های مردم  پیداست، تلاش‌های انجام شده  تا کنون برای دستیابی به نتیجه‌ی حتی نسبتا مناسب هم کافی نبوده است. تردیدی وجود ندارد که  چرخ معیشت  بسیاری از مردم  گیلان به دشواری می‌چرخد و  دسترسی به نان با کیفیت  و قیمت مناسب، حد اقل خدمتی است که انتظار می‌رود متولیان امر در راستای تحققش بکوشند.

1 نظر
  1. معین می گوید

    اکثر نانها خمیر هستش ، در مواقع بخاطر عجله نانوا و گرم بودن بیش از حد تنور یا نان میسوزد یا خمیر می‌شود ، نان به طور کامل پخت نمیشود ، اوضاع این نانها در سنگک که اسف بار هستش ، بخاطر مهارت نداشتن در پهن کردن خمیر روی چوب نانوایی اکثر کلفتی خمیر در وسط و در انتهای نان مشاهده میشه ، و کامل برشته نمیشود .
    متاسفانه این کیفیت نان در مقایسه با استان های همجوار مخصوصا تهران ، اردبیل بسیار بی کیفیت هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.