هزینه های گران سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی گیلان

0 543

کشاورزی یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور در راستای توسعه پایدار بشمار می‌رود. در گیلان نیز بخش عمده ای از درآمد و اشتغال مردم به کشاورزی وابسته است. این استان با دارا بودن بیش ازحدود ۴۳۰ هزارهکتار اراضی زراعی و باغی و تولید چند محصول استراتژیک از جمله برنج ، چای ، زیتون و بادام زمینی از امکان توسعه و تنوع بخشی به محصولات زراعی و باغی برخوردار است. اما کمبود صنایع تبدیلی، عدم ارایه تسهیلات و نبود برند سازی همواره یکی از چالش های توسعه بخش کشاورزی درگیلان بوده است.

با توجه به اینکه سال جاری به نام جهش تولید نام گذاری شده است، برای برون رفت از تنگاها و چالش های موجود دربخش صنایع تبدیلی کشاورزی استان چه اقداماتی پیش بینی شده است؟

«قاسم جوادزاده » مدیرصنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان به مرور گفت: با توجه به اینکه جهش تولید نیازمند سیاست‌گذاری‌های خاص خود است و دو مقوله‌ی تولید و بازار مصرف کاملا به یکدیگر وابسته هستند لذا بهره گیری از ظرفیتهای بخش خصوصی در سرمایه گذاریهای صنایع تبدیلی وغذایی گیلان که تقریبا در حدود ۷۰ درصد سهم را به خود اختصاص داده است می تواند پشتوانه‌ی خوبی در جهش تولید کشاورزی  گیلان باشد اما چالش اصلی ما گران بودن سرمایه گذاری در بخش صنایع تبدیلی وغذایی است.

جواد زاده افزود: با توجه به تورم و مشکلات نقدینگی، هزینه های سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی در طی این سالها بسیار بالا رفته است و ضمانتهای خوبی برای سرمایه گذاری دراین بخش پیش بینی نشده است. این درحالیست که ظرفیت خالی و زیادی در این بخش در گیلان وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیتهای خالی و راکد در این بخش تاکید کرد: گیلان بالغ بر ۲۱۰۰ پروانه پروانه بهره برداری دارد که از نظر رتبه بیشترین مقدار درکشور است. با وجود اینکه ظرفیت اسمی تولید کشاورزی درگیلان، حدود ۵/۲ میلیون تن پیش بینی شده اما به دلیل مشکلات نقدینگی، نیروی انسانی، بازار، کیفیت مواد اولیه، ضعف تکنولوژی، فرسودگی ماشین آلات، ضایعات بالای تولید و…فقط ظرفیت عملی تولید کشاورزی استان ۷۵/۱ میلیون تن است.

مدیرصنایع تبدیلی جهاد کشاوری افزود: با توجه به بالابودن هزینه های سرمایه گذاری و افزایش هزینه های احداث ، عمرمفید اجرای پروژه ها درگیلان بالاست، همین امر باعث می شود تا خیلی از طرحها عمراحداث بالایی داشته و درفرایند اجرایی دچار افزایش هزینه های سرمایه گذاری شوند. درحوزه‌ی صنایع تبدیلی وغذایی حدود ۵۷ طرح با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد و سرمایه گذاری ۱۹۵۰ میلیارد ریال داریم که درصورت تخصیص ۸۰۰ میلیارد ریال ، می تواند ۲۷۵ هزارتن ظرفیت فراوری و بالغ بر ۱۱۰۰ نفر اشتغالزایی داشته باشد.

وی  توسعه و حمایت از مشاغل خانگی را یکی از بهترین اقدامات در راستای جهش تولید در بخش کشاورزی دانست و گفت: مشاغل خانگی نقش بسیار مهمی در رابطه با دورکاری و مزیت‌های نسبی با بخشهای مختلف تولید و اقتصاد دارد.

جوادزاده افزود: برای رونق تولید لازم است که همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی یکپارچه باشند و توجه به تولید در همه آنها جدی گرفته شود. رونق تولید مستلزم انجام برخی اقدامات اساسی است مانند تغییر محیط کسب و کار به سمت ارتقا تولید، ایجاد فضای رقابت پذیری، داشتن فضای شفاف و بدون فساد در اقتصاد و بسیاری موارد دیگر است که در شرایط کنونی رعایت نمی شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.