خام فروشی آسیب گیاهان دارویی گیلان

0 1,015

نماینده ولی فقیه در گیلان از خام فروشی تولیدات گیاهی انتقاد کرد و گفت: ایران رتبه نخست تولید گیاهان دارویی در دنیا را دارد اما خام فروشی به تمام زیربناهای تولیدی ما آسیب وارد می‌کند.

« آیت‌الله رسول فلاحتی» به مناسبت هفته‌ی جهاد کشاورزی بر ضرورت جلوگیری از خام فروشی محصولات کشاورزی و آموزش مکانیزاسیون اراضی کشاورزی به روستائیان گیلان تاکید کرد و افزود: روش‌های سنتی دیگر پاسخگوی نیازها نیست و می‌طلبد آموزش‌های لازم در راستای مکانیزاسیون اراضی به کشاورزان ارائه شود.

وی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی ترسیم‌کننده‌ی افق‌های کشاورزی برای متولیان مربوطه و کشاورزان هستند خواستار رفع موانع تولید درسال جهش تولید در گیلان شد و در خصوص  اهمیت صنعت بسته بندی افزود: روان‌سازی و تسهیل سازی در صنعت بسته‌بندی به‌ ویژه در محصولات برنج، زیتون، چای و بادام ‌زمینی بسیار اثرگذار است و باید به آن جهت ایجاد اشتغال نیز توجه شود.

گفنی است در رابطه با خام فروشی محصولات کشاورزی و دارویی گیلان روز گذشته «حمید منشی زاده» مدیرهماهنگی ترویج کشاورزی گیلان از توانمندسازی زنان روستایی و عشایری براساس زنجیره‌ی ارزش گیاهان دارویی در گیلان خبر داد.

منشی زاده افزود:  زنان روستایی نقش موثری در فرآیند توسعه پایدار دارند. به این جهت  طرح توانمندسازی زنان روستایی و عشایری بر اساس زنجیره‌ی ارزش گیاهان دارویی در استان گیلان اجرایی می‌شود. این طرح پیرو انعقاد تفاهم نامه‌ی فی مابین معاونت امور زنان و خانواده‌ی ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی با همکاری مجری طرح گیاهان دارویی وزارتخانه، به دلیل اهمیت استفاده از ترکیبات گیاهان دارویی در صنایع مختلف به خصوص در صنایع غذایی به شکل غذا داروها، مکمل های غذایی و دمنوش‌ها، این پروژه توسط زنان روستایی که نقش موثری در فرآیند توسعه پایدار دارند انجام می‌شود.

منشی زاده  گفت: این طرح برای سه محصول گل گاوزبان، گل محمدی، به لیمو در پنج محل از شهرستان های رودسر، رودبار، تالش و سیاهکل اجرا می‌شود.

وی تولید کشت گیاهان دارویی درآمدزا را مطابق با اقلیم منطقه و افزایش سطح آگاهی زنان روستایی لازم و ضروری دانست و گفت: برای اهداف و نتایج حاصل این پروژه می‌توان به طرح افزایش اشتغالزایی پایدار در مناطق محروم، افزایش درآمدزایی و سطح معیشتی زنان روستایی، کاهش تخریب منابع طبیعی و گونه های در حال انقراض، افزایش تولید محصولات گواهی شده و سالم، تهیه مواد خام اولیه برای کارخانه ها و صنایع فرآوری موجود و توسعه و گسترش بازار گیاهان دارویی، اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.