فقط یک کارخانه فرآوری میوه در شرق گیلان وجود دارد

نماینده لنگرود:

0 566

همزمان با پایان برداشت مرکبات از باغات شرق گیلان، نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی از نبود صنایع فرآوری مرکبات در این شهرستان انتقاد کرد.

«پرویز محمد نژاد»عضو کمیته انرژی مجلس شورای اسلامی، با تأکید به اینکه بهترین مرکبات در شهرستان لنگرود کاشت و برداشت می‌شود گفت: در کل شهرستان لنگرود و در شرق گیلان فقط یک کارخانه فرآوری میوه و آبمیوه‌ گیری وجود دارد. در صورتی که از مرکبات می‌توان محصولات جانبی بیشتری تهیه کرد.

محمدنژاد خواستار استقرار صنایع فرآوری مرکبات در شهر صنعتی لنگرود شد و افزود: باید تعداد بیشتری کارخانجات فرآوری محصولات کشاورزی در شهرستان و سطح استان ایجاد شود. این امر به بازپروری و بازآوری محصولات کشاورزی و اشتغال کمک می‌کند.

صنعت فرآوری محصولات کشاورزی و حلقه‌های تولید در گیلان سالهاست درانتظار تکمیل زنجیره‌ی تولید و ایجاد صنایع مرتبط با آن قرار دارند. با وجود تحولات تکنولوژیکی و صنعتی درحوزه‌ی کشاورزی، صنایع مکمل و زنجیره‌ای همگام با توسعه کشاورزی در گیلان ایجاد نشده‌اند. رقم بالای ۳۰ درصدی ضـایعات محـصولات کشاورزی ناشی از فرسودگی تکنولوژی صنایع تبدیلی و کمبود صنایع فراوری در گیلان است. درعین حال «قاسم جواد زاده» مدیرصنایع تبدیلی وغذایی سازمان جهاد کشاورزی گیلان، هزینه های گران سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و وفراوری استان را از چالش های این حوزه در استان بیان کرد و گفت: ضمانتهای خوبی برای سرمایه گذاری دراین بخش پیش بینی نشده است. این درحالیست که ظرفیت خالی و زیادی در این بخش در گیلان وجود دارد.

جواد زاده در ادامه در پاسخ به ادعای نماینده لنگرود در خصوص نبود صنایع فراوری مرکبات به مرور گفت: در حال حاضر دو واحد فراوری مرکبات با ظرفیت بالغ بر ۲۰ هزار تن فراوری و تولید پودر، آبمیوه و شربت در چابکسر فعالیت دارند که جوابگوی شرق استان و شهرستان لنگرود می‌شود. این درحالیست که همه مرکبات برداشت شده قابلیت این را ندارند که در چرخه فرآوری قرار بگیرند.

وی با تأکید به فصلی بودن فعالیت در این حوزه، ایجاد صنایع فرآوری را  نیازمند سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومانی دانست و گفت: سرمایه گذاران دراین حوزه به سرمایه در گردش ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومانی نیاز دارند و لذا به دلیلی فصلی بودن چین مرکبات، متقاضیان بیشتر در بخش سورت و بسته بندی سرمایه گذاری می‌کنند.

جواد زاده با اشاره به لزوم ایجاد حلقه‌های بعدی در صنایع کشاورزی شرق گیلان افزود: سرمایه گذاران می‌توانند در قالب شرکتهای تعاونی و تشکل ها، باغداران مرکبات را تحت پوشش قرار داده و همزمان بسته بندی محصولات را بر عهده بگیرند. اگر این زنجیره‌ها وتشکل‌ها فراهم نباشند هزینه‌های کارگری و برداشت مرکبات افزایش پیدا می‌کنند.

گفتنی است پیشتر بنابرآمارهای سازمان جهاد کشاورزی استان بیش از ۳ میلیون تن محصول کشاورزی در گیلان تولید می‌شود. در حال حاضربیش از دوهزار واحد صنایع تبدیلی وغذایی درگیلان با ظرفیت فرآوری یک میلیون و ۸۵۰ هزار تن در حال فعالیت است. همچنین در سال پیش رو حدود ۱۵۰ واحد صنایع تبدیلی وغذایی با ظرفیت حدود ۳۰۰ هزارتن فرآوری در استان احداث می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.