وجه نقد درخواستی موجود نیست!

سرگردانی شهروندان مقابل عابربانک‌ها؛

0 544

از هفته گذشته کمبود و نبود پول نقد در دستگاه‌های عابربانک‌، مشکلات زیادی برای مردم ایجاد کرده است. برخی از مردم می‌گویند به چندین عابربانک مراجعه کرده‌اند اما نتوانسته‌اند پول نقد بردارند. برخی دیگر معتقدند شایعات و اخبار غیر رسمی مبنی بر خروج ۱۵۶ هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام و رکود بازار مسکن و تبدیل پول نقد به دلار و طلا در پی اعتراضات اخیر به کاهش منابع مالی بانکها منجر شده است.

همه این مسایل دست به دست دادند تا برخی از شهروندان که مجبور به برداشت پول نقد هستند با مشکلات زیادی برای دریافت پول مواجه باشند.

 این روزها خالی شدن خودپردازهای بانکی و بی توجهی و انکار سیستم بانکی از کمبود نقدینگی موجب ایجاد دو گانه هایی میان مردم و بانکها شده است. مردم از خالی بودن باجه عابر بانکها خبر می‌دهند اما بانکها مدعی اند مشکلی در تامین پول وجود ندارد.

این در حالیست که با اجرای سیاست های مالیاتی بر روی دستگاههای کارت خوان نیز، فروشندگان و یا دارندگان دستگاه‌های کارتخوان دیگر چون گذشته نه حاضرند در قبال کشیدن کارت به مردم پولی رد و بدل کنند و نه تمایل به استفاده از کارتخوان‌ها برای فروش کالاهای خود دارند. این روزها کسبه و بازاریان نیزهمچون پزشکان تقاضای وجه نقد از مردم دارند.

آیا بانکها با کمبود نقدینگی و منابع مالی مواجه شده اند؟ روز گذشته برای دریافت پاسخ این سوال به تعدادی از خودپردازهای چند بانک رشت سرکشی کردیم.

مردم؛ عابر بانکها پول ندارند

در صف عابر بانک ملت در فلکه گاز رشت، ۵ شهروند در نوبت ایستانده اند. برداشت پول نقد توسط نفر اول صف کمی به درازا کشیده، از یکی شان می پرسم مگر عابر بانک پول ندارد؟

«حسام لطفی» دانشجو به مرور می گوید: نمی دانم. اما این چهارمین عابر بانکی است که در نیم ساعت گذشته مراجعه کرده‌ام. دو دستگاه مشکل فنی داشتند، یکی پول در مخزن نداشت و حالا اینجا نوبت هستم.

 او ادامه می‌دهد: البته در روزهای گذشته شاهد صف‌های طولانی مردم پشت باجه‌های عابر بانکها بوده و اینکه خیلی ها از نبود پول گله‌مند بودند. گمان می کنم هرچه است کمبود پول در بانکها به افزایش خرید دلار و طلا بی ارتباط نیست.

در ادامه «مریم صدیق » دانشجو نیز درمقابل باجه عابر بانک ملی روبروی دانشکده علوم پایه به مرور، کمبود پول در بانکها را تایید کرد.

«علی رضا کاظمی» مغازه دار نیز در صف خود پرداز بانک صادرات در خیابان نامجو نیز به مرور تایید می‌کند: که در روزهای گذشته به دفعات شاهد صفهای طولانی مردم برای برداشت پول از باجه های عابر بانکهای این خیابان بوده است.

 او می گوید: درهفته چند بار برای دریافت پول نقد به منظور مایحتاج روزانه مراجعه می‌کند. هفته گذشته برای خرید کالایی که می‌بایست پول نقد به همراه می‌داشت به چندین عابر بانک مراجعه کرده اما دست خالی بازگشته. در نهایت به سختی توانست مقدار کمی از مبلغ مورد نیاز خود را از طریق دستگاه کارت خوان یکی از میوه فروشی های اطراف تامین کند.

 از او پرسیدم آیا دلیل نبود پول را از بانک جویا شده که در پاسخ گفت: بله به بانک اعتراض کردم که در پاسخ گفتند از سوی بانک مرکزی در تامین نقدینگی بانکها کم کاری شده که در روزهای آینده مشکل برطرف می‌شود.

«علی رضا کاظمی» مغازه دار نیز در صف خود پرداز بانک صادرات در خیابان نامجو نیز به مرور تایید می‌کند: که در روزهای گذشته به دفعات شاهد صفهای طولانی مردم برای برداشت پول از باجه های عابر بانکهای این خیابان بوده است.

 او اضافه می‌کند: معمولا در شب و روز واریز یارانه مردم پشت عابر بانکها صف می‌کشیدند اما از هفته گذشته این صفها را به دفعات پشت عابر بانکها شاهد بوده.

درعین حال یک کارمند بانک مسکن به مرور که نخواست نامش ذکر شود با بیان اینکه شعب بانکی از بانک مرکزی تغذیه می‌شوند می‌گوید: هفته گذشته به دلیل اینکه نقدینگی کمتری از سوی بانک مرکزی به شعبه ما تزریق شد، مدیریت بانک برای حل مشکل از خزینه بانک برای باجه عابر بانک پول نقد در نظر گرفت تا شهروندان سرگردان دریافت پول نقد نباشند.

 این شهروند اضافه می‌کند: مردم از اینکه پول نقدشان در بانک باشد بی اعتماد شده اند. خیلی ها به مسدود کردن حساب خود اقدام و پول خود را از بانک خارج کردند. به نظرم هجوم مردم به بانکها موجب کمبود پول شده است .

پول هست، مشکلی به ما گزارش نشده

 درعین حال یک کارمند بانک مسکن به مرور که نخواست نامش ذکر شود کمبود نقدینگی بانکها در هفته‌های اخیر را تایید کرد اما گفت: این کمبود آنقدر نبوده که گزارشی از گلایه  شهروندان به ما منتقل شود.

 وی با بیان اینکه شعب بانکی از بانک مرکزی تغذیه می‌شوند می‌گوید: هفته گذشته به دلیل اینکه نقدینگی کمتری از سوی بانک مرکزی به شعبه ما تزریق شد، مدیریت بانک برای حل مشکل از خزینه بانک برای باجه عابر بانک پول نقد در نظر گرفت تا شهروندان سرگردان دریافت پول نقد نباشند.

 این کارمند بانک تاکید می‌کند: در حالت کلی مدتی است بانکها با کمبود نقدینگی مواجه هستند اما اجازه ندادیم عابر بانک این شعبه خالی از پول بماند.

 در عین حال یکی دیگر از کارمندان بانک سپه با رد ادعای کمبود پول در بانکها به مرور می‌گوید: چنین چیزی صحت ندارد و طی روزهای گذشته موردی نداشتیم که به ما مراجعه کند و بگوید چرا در دستگاه پول نیست. من این موضوع را از شما می شنوم.

به نظر می رسد این روزها با افزایش مراجعات مردم به شعب بانکها به ویژه دستگاههای خودپرداز،علاوه بر قصه تکراری بانکها از صفهای طولانی در مقابل دستگاههای خودپرداز، خرابی دستگاهها، قطع بودن سیستم شتاب بانکها و غیره .. شاهد رویه جدیدی در سیستم بانکی از کمبود نقدینگی، نبود پول در باجه های بانکی و عدم جوابگویی به پرسشهای مردم از بی پولی بانکها هستیم.

لازم به ذکر است پیگیری های مرور برای دریافت پاسخ این سوال از بانک مرکزی شعبه استان بی نتیجه بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.