ورود ۵۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به تالاب انزلی

0 764

مدتهاست وضعیت تالاب انزلی از سوی مراجع زیست محیطی وخیم اعلام شده است. ورود فاضلاب شهرهای رشت، صومعه ‌سرا و انزلی به تالاب انزلی از جمله تهدیدهایی است که تالاب انزلی با آن مواجه است. علاوه بر ورود پسماند، رسوب و فاضلاب به تالاب، پسروی آب خزر نیز سبب کاهش شدید عمق تالاب بین‌المللی انزلی شده است. این در حالیست که معضل پسماند و عوامل ناشی از آن یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی است که مردم استان گیلان با آن دست ‌و پنجه نرم می‌کنند.
«علی اوسط اکبری‌مقدم» معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار گیلان با اشاره به اختصاص ۹۱ میلیارد تومان اعتبار به حوزه پسماند استان درباره ورود فاضلاب به تالاب انزلی گفت: روزانه ۴۰۰ هزار تن رسوب و ۵۰ میلیون مترمکعب فاضلاب وارد تالاب انزلی می‌شود. این در حالیست که فقط ۳۳ هزار تن از رسوبات وارد شده به تالاب انزلی مهار می شود.
وی احیای تالاب انزلی را نیازمند دو اقدام جدی در حوزه حریم تالاب و جلوگیری از ورود رسوبات و فاضلاب به آن بیان کرد و گفت: ۲۱ میلیون مترمکعب از حجم فاضلاب وارد شده به تالاب انزلی تصفیه می‌شود.
اکبری مقدم ادامه داد: ۲۸۰ هزار تن از رسوبات وارد شده به تالاب انزلی مربوط به اراضی جلگه‌ای است که باید توسط سازمان حفاظت محیط زیست کنترل‌ شود وعملیات لایروبی ۳۰۰ هکتار از اراضی حوزه تالاب نیز توسط این سازمان درحال انجام است.
وی با بیان اینکه جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب انزلی مستلزم ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی است گفت: روزانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب شیرآبه فقط از دو رودخانه گوهررود و زرجوب وارد تالاب انزلی می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.