کاهش سیلاب، در گرو آزادسازی ۲۵ ساله حریم رودخانه‌ها

0 334

چند هفته بعد از سیلاب شهرستان تالش و انتقادات صورت گرفته از سوی مدیریت بحران در خصوص ساخت و سازهای انجام شده در حریم رودخانه های استان، امروز معاون امور عمرانی گیلان ساخت و سازهای مسکونی در بستر فعال رودخانه ها را موجب بروز رانش و سیل بیان کرد و خواستار جلوگیری دستگاهها از ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها شد.

«علی اوسط اکبری مقدم» معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری گیلان با بیان اینکه در رودخانه‌ها شاهد رخدادهایی هستیم که مربوط به نادیده گرفتن مسائل زیست‌محیطی است، از دستگاههای اجرایی خواست جلوگیری از ساخت ‌وساز دربسترهای فعال وغیرفعال رودخانه ها را در اولویت کار خود قرار دهند.

در حالیکه معاون امورعمرانی استان، ساخت وساز غیرمجاز را عامل اصلی سیلاب در رودخانه ها بیان کرده اما از سوی دیگرمدیرعامل آب منطقه ای گیلان، وجود زیرساختهای خدماتی از جمله آب، برق، تلفن و گاز در بستر رودخانه ها و نادیده گرفتن حریم ۲۵ متری توسط دستگاههای خدماتی را در وقوع سیلاب و تخریب مساکن در حاشیه رودخانه‌ها بی تاثیر ندانست.

«وحید خرمی» مدیرعامل آب منطقه ای مهم ترین راه کاهش خسارت ناشی از سیلاب را آزادسازی بستر ۲۵ ساله رودخانه ها عنوان کرد و خواستار ایمن سازی و حفاظت زیرساختهای خدماتی در آنها شد. چرا که رودخانه را نمی‌توان از محل زندگی مردم دور کرد، زیرا رودخانه قابل جابجایی نیست اما می توانیم از رودخانه فاصله قانونی بگیریم.

عدم ساماندهی رودخانه‌های ناآرام درمناطق مختلف استان یکی از معضلات اصلی گیلان در بروز سیلاب در ماههای گذشته بوده است. پیشتر نیز مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان تجاوز به حریم رودخانه‌ها و صدور پروانه‌های ساخت و ساز توسط شهرداریها و دهیاری‌ها را دلیل اصلی بروز خسارت به منازل مسکونی حاشیه‌ی رودخانه‌های استان عنوان کرده بود و خواستار صدور پروانه در سکونتگاه‌های شهری و روستایی در چارچوب قانون شد.

۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر رودخانه در گیلان وجود دارد که عموما حریم های آن در تصرف دستگاهها و منازل مسکونی است. پیشتر بر اساس گزارش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گیلان در اثر سیلاب اخیر در تالش ۲۰۰ واحد مسکونی دچارآبگرفتگی کامل و ۱۰ منزل مسکونی تخریب شد. عمده‌ی این خانه‌ها در حریم رودخانه‌ها قرار داشتند. همچنین جاده‌های ارتباطی بیش از ۱۰۰ روستا در بخش های مختلف تالش مسدود و ۲۵ کیلومتر از طول معابر روستایی دچار آسیب شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.