کاهش عمق تالاب انزلی

تاثیر مستقیم پسروی دریای خزر موجب شد

0 313

مدیر کل محیط زیست گیلان از تاثیر مستقیم پسروی آب دریای خزر بروی تالاب انزلی ابراز نگرانی کرد و گفت:عمق تالاب انزلی در برخی مناطق به یک متر رسیده است.

«رضا زمانی» در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد افزود: نوسانات آب دریای خزر، ورود ۶۰۰ هزار تن رسوبات حاصل از عدم آبخیزداری در رودخانه‌های بالادست، ورود ۳۸۰ هزار متر مکعب فاضلاب خانگی و شهری، ورود ۴۰۰ هزار متر مکعب پساب کشاورزی و تخلیه روزانه ۱۵ تن زباله از چالشهای مهم این تالاب بین المللی است که آن را در لیست تالابهای در معرض خطر قرار داده است.

 مدیر کل محیط زیست استان تصریح کرد: وزارت نیرو در مورد تالاب انزلی وظایفی بر عهده دارد که باید به آن عمل کند. در حالیکه چیزی حدود ۸۲ درصد فاضلابهای خانگی مردم استان به رودخانه‌ها و در نهایت تالاب انزلی وارد می‌شود، تصفیه فاضلابهای خانگی و جلوگیری از ورود فاضلاب به رودخانه‌ها در ورود آب سالم و خود پالایی تالاب کمک زیادی می‌کند.

زمانی از اختصاص ۵ میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به منظور مبارزه با سنبل آبی در تالاب انزلی خبر داد و افزود: ازهفته آینده عملیات اجرایی و پاکسازی گونه مهاجم سنبل آبی در تالاب انزلی آغاز می‌شود.

زمانی در خصوص طرح بایوجمی نیز اظهار کرد: این طرح بدلیل فشار افکار عمومی و فعالان زیست محیطی در تالاب انزلی متوقف شد و روند پیگیری حقوقی آن اکنون از طریق سازمان و مراجع قضایی ادامه دارد.

وی در خصوص فعالیت آژانس همکاری‌های بین المللی (جایکا) در تالاب انزلی نیز گفت: کارشناسان جایکا طی چند مرحله در استان کار کردند که به عقیده کارشناسان این پروژه می‌توانست موفقیت‌های بیشتری داشته باشد اما نقد زیادی بر آن وارد است. با اجرای این پروژه امکان مدیریت رسوب و فاضلاب وجود داشت که عملا اقدامی انجام نگرفت و بیشتر بروی پروژه‌های پایلوت، آموزشی و گردشگری تمرکز شد.

مدیرکل محیط زیست استان همچنین در پاسخ به سوال مرور مبنی بر عدم همکاری برخی از روستاها در بحث تفکیک زباله از مبدا و مدیریت پسماند روستایی گفت: عدم مدیریت پسماند یکی از چالش‌های اصلی محیط زیست گیلان است. روزانه ۲هزار و۵۰۰ تن زباله در این استان تولید می‌شود که در ایام تعطیلات و حضور گردشگران به آن افزوده می‌شود.

وظیفه مدیریت پسماد روستایی به عهده دهیاریها و شهری به عهده شهرداری هاست و سازمان محیط زیست بعنوان نهاد حاکمیتی وظیفه گزارش دهی و اقدامات قانونی و قضایی را عهده دار است. متأسفانه در حالیکه بر اساس قانون مدیریت پسماند تأکید شده روستاها باید پسماندهای خود را مدیریت کنند اما متأسفانه دراین بخش عقب ماندگی زیادی داریم و اتفاق خاصی رخ نداده است.

وی تأکید کرد: موضوع پسماند در استان یک شبه به وجود نیامده که در یک روز قابل رفع باشد و نیازمند راهکارهای بلند مدت است. با توجه به اینکه بحث تفکیک زباله از مبدا در حلقه اول مدیریت پسماند شهری و روستایی قرار دارد و همزمان مباحث افزایش ظرفیت کارخانه کود آلی و راه‌اندازی سیستم شیرابه تصفیه خانه سراوان را خواهیم داشت ایجاد زباله سوزهای مقیاس کوچک می‌تواند کمک کننده باشد.

 مدیرکل محیطزیست گیلان افزود: سیاست استان در کاهش مراکز دفن زباله است که می‌بایست از ۲۶ مرکز به ۸ پهنه اصلی در طرح جامع مدیریت پسماند استان برسیم .

 زمانی تغییر کاربری ها، مهاجرت، فرسایش خاک و موارد درون سازمانی و عدم توسعه متوازن را از چالش‌های اصلی محیط زیست گیلان عنوان کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.