کاهش ۱۲ درصدی اهدای خون در گیلان

0 317

چالش های اداره‌ی کل اهدای خون گیلان با کاهش اهدای خون همچنان ادامه دارد. از سال گذشته وهمزمان با شیوع کرونا ویروس دراستان، کاهش اهدای خون در گروههای مختلف از مشکلات تامین نیاز خونی شده است. درحال حاضر ذخیره‌ی خونی گیلان به ۴ روز رسیده است.

در همین رابطه «گیتی ایزدی پور» مدیرگروه پزشکی انتقال خون گیلان به مرور گفت: اهدای خون توسط مردم استان نسبت به سال گذشته، ۱۲ درصد کاهش داشته است. این در حالیست که سال گذشته مصرف روزانه‌ی بیمارستانهای استان ۲۵۰ واحد بود اما اکنون به ۳۰۰ واحد در روز رسیده است.

وی تاکید کرد: کاهش اهدای خون به صورت کشوری و ناشی از شیوع کرونا بوده  و امکان اینکه برای جبران کاهش بتوان از استانهای همجوار، خون به استان تزریق کنیم وجود ندارد.

ایزدی پور افزود: همزمان با کاهش اهدای خون با کاهش اهدای پلاکت و پلاسمای خون نیز مواجه هستیم و تا به امروز حدود ۳۰۰ نفر از بهبود یافتگان کرونا در استان پلاسمای خون خود را اهدا کردند.

مدیر گروه پزشکی انتقال خون گیلان با بیان اینکه بیماران تالاسمی و جراحی ها نیازمند خون هستند، تاکید کرد: به همه‌ی گروه های خونی به ویژه گروه خونی A مثبت و تمام گروه های خونی منفی نیاز ضروری داریم.

گفتنی است سالانه به طورمیانگین بیش از ۲۰۰ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی‌ها، بیماران هموفیلی، فاویسم و افراد نیازمند مورد مصرف قرار می گیرند. گیلان به علت گردشگرپذیر بودن و آمار بالای تصادفات، جراحی های قلب و عروق، تعداد زیاد بیماران هموفیلی، تالاسمی و فاویسمی جزو استان های اول کشور به لحاظ مصرف فرآورده های خونی است.

گیلان بیش از هزار بیمار دیالیزی، هزار و ۱۶۰ بیمار تالاسمی، ۲۷۰ بیمار هموفیلی و حدود ۲۰۰ بیمار فاویسمی دارد که نیازمند مصرف فرآورده‌های خونی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.