کاهش ۸۰ درصدی ورودی آب به سد سفیدرود

خشکی در کمین شالیزارهای گیلان

0 461

افت محسوس و کاهش ۳۲ درصدی میزان بارش بهاری در مناطق بالادست گیلان همزمان با کاهش ۸۰ درصدی ورودی آب به سد سفید رود، مسؤولان آب منطقه‌ای و مدیریت بحران استان را به نوبت بندی آب زراعی و آغاز آب گذاری کانال‌های آب کشاورزی در دهه اول اردیبهشت وا داشت.

همزمان با شروع نشا در اراضی شالیکاری گیلان، برخی مناطق استان از ذخیره آب مناسب برای شخم بهاره و نشا برخوردار نیستند. این در حالیست که بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی، تاکنون در ۷۵ درصد شالیزارهای استان شخم بهاره و در ۳۵ درصد شالیزارها نیز خزانه گیری انجام شده است.

درهمین رابطه «وحید خرّمی» مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان خبرداد: با توجه به شرایط منابع آبی و تقویم زراعی جهاد کشاورزی با تصمیم گیری در کمیته منابع و مصارف آب استان، آب گذاری کانال راست سنگر و فومنات از پنجم اردیبهشت ماه و کانال چپ سد سنگر از نهم اردیبهشت ماه آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ذخیره آب سد سفیدرود یک میلیارد و ۷۱ میلیون متر مکعب با خروجی ۶۰ متر مکعب بر ثانیه است گفت: شالیکاران بر اساس تقویم زراعی به آماده سازی، خزانه گیری و کشت برنج اقدام کنند تا از بروز مشکل کم آبی پیشگیری شود.

درهمین رابطه «امیرمرادی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری گیلان در گفتگو با مرور از نوبت بندی آب سد سفید رود به مدت ۲۰ روز برای مناطق بالادست گیلان خبرداد.

مرادی اضافه کرد: با توجه به کاهش بارشها و آب شدن زودهنگام برفها در ارتفاعات، این مناطق از ذخیره آب مناسبی برخوردار نیستند. طبق پیش بینی هواشناسی گیلان برای ماه‌های اردیبهشت و خرداد با افزایش ۱.۹ (یک ونه دهم ) درجه‌ای هوا نسبت به سال گذشته مواجه هستیم. احتمال اینکه در اواخر فصل زراعی در مناطق خارج از شبکه آبیاری سد سفید رود با کم آبی مواجه شویم زیاد است.

مدیر کل بحران گیلان در ادامه از تصمیم کمیته منابع آب استان برای زمانبندی رها سازی آب سد سفید رود خبر داد و گفت: از ۵ اردیبهشت برای مناطق شرقی و از ۹ اردیبهشت برای مناطق غربی گیلان، آب سد رها سازی و هدایت می‌شود. این طرح به مدت ۲۰ روز ادامه پیدا می‌کند و مقرر شده کشاورزان طی این مدت زمانی، نسبت به نشا شالیزارهای خود اقدام کنند. طبق تقویم زراعی امسال بعد از ۲۰ اردیبهشت هیچ کاشت نشایی نباید داشته باشیم. درغیر این صورت در کشاورزان در زمان خوشه زنی شالی با مشکل کم آبی مواجه خواهند بود.

گفتنی است آب زراعی ۱۷۲ هزار هکتار از ۲۳۸ هزارهکتار شالیزارهای گیلان از شبکه آبیاری سد سفیدرود تامین می‌شود. تاکنون در مناطق شرقی و غربی گیلان ۸۰ درصد و مرکز استان حدود ۴۰ درصد شخم بهاری اجرا شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.