سهم گیلان از واکسن کرونا، ۳۳ هزار دُز

پایان مرحله اول تزریق واکسن کرونا تا اول اردیبهشت

0 387

افزایش صعودی شمار بستری‌شدگان کرونایی، بیماران بدحال و بیماران سرپایی در گیلان طی یک هفته اخیر، رفته رفته ظرفیت تختهای بیمارستانی استان را به اشغال خود درآورده است. بطوریکه طبق اظهارات «حسن رخ شاد» مدیر گروه بیماری‌های مرکز بهداشت گیلان، درحال حاضر ظرفیت بستری در بسیاری از بیمارستان‌های شهرستان‌های استان گیلان تکمیل شده و تخت خالی برای بستری بیماران شدیداً بدحال در آی سی یو بیمارستان‌ها وجود ندارد.

براساس آخرین آمارهای دانشگاه علوم پزشکی گیلان از وضعیت شیوع کرونا، درحال حاضر هزار و ۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان گیلان بستری هستند که ۲۴۴ نفر در ۲۴ ساعته گذشته به این آمار افزوده شده‌اند.

رخ شاد به مرور تأکید کرد: هنوز در اوج پیک چهارم کرونا در استان قرار داریم و همه شهرهای استان قرمز هستند گفت: شهروندان مسایل بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از همیشه رعایت کنند چرا که ظرفیت تختهای بیمارستانی گیلان در حال تکمیل است و اگر روند صعودی مبتلایان نیازمند به بستری همچنان ادامه داشته باشد باید نگران کمبود تختهای بیمارستانی باشیم.

از سوی دیگر تزریق واکسن مطابق دستورالعمل واکسیناسیون ملی در گیلان براساس سهم دریافتی از سوی وزارت بهداشت، کند پیش می‌رود و سهمیه‌ی ارسالی جوابگوی جمعیت چشم انتظار استان نیست. طبق آمارها تا کنون ۴۰۰ هزار دز واکسن کرونا در کشور توزیع و تزریق شده است. سهم گیلان از این مقدار، ۳۳ هزار دز تا به امروز بوده است.

«حسن رخ شاد» مدیرگروه بیماری‌های مرکز بهداشت امروز به مرور گفت: از ابتدای آغاز واکسیناسیون کرونا در گیلان، در مرحله اول ۱۴ هزار دز واکسن اسپوتنیک وی و سینورفام به گیلان تعلق گرفت که تا کنون ۱۳۴۰۰ دز به گروه‌های هدف از جمله کادر درمان، پرستاران، نظام پزشکی، جانبازان، بیماران خاص و پاکبانان شهرداریها تزریق شده است. باقی واکسنها باید به افراد باقیمانده از این گروه‌ها تزریق شود.

رخ شاد افزود: امروز نیز ۱۸ هزار دز سهمیه جدید ازنوع استرازنکا وارد استان شده است که به گروه‌های تعیین شده تزریق می‌شود.

گفتنی است«آبتین حیدرزاده» معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: بر اساس ابلاغ صادره از معاون بهداشت وزارت بهداشت و مطابق دستورالعمل واکسیناسیون ملی کشور کل واکسن‌های که برای نوبت اول در اختیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان قرار گرفته باید تا روز چهارشنبه اول اردیبهشت ماه سالجاری تزریق انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۴۰۰ هزار دز واکسن از نوع سینوفارم در کل کشور توزیع شده افزود: دریافت کنندگان این واکسن‌ها بر اساس پروتکل‌های ابلاغ شده توسط وزارت بهداشت، شامل پرسنل و افراد در معرض خطر در حوزه بهداشت، درمان، اورژانس و جانبازان بالای ۵۰ تا ۷۰ درصد است که باید تزریق این گروه‌ها تا روز جمعه سوم اردیبهشت ماه سالجاری به پایان برسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.