از راه اندازی خطوط لاینر و برنامه هفتگی سفر حمایت می‌کنیم

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان؛

0 111

مدیرکل بنادر و دریانوردی گیلان، خواستار راه‌اندازی خطوط لاینر و منظم درکشتیرانی دریای خزر شد.

 «حسین یونسی خمسی» در گفتگو با مرور؛ راه‌اندازی خطوط منظم دریایی از انزلی به مقاصد بنادر ساحلی خزر را خواسته واقعی صاحبان کالا عنوان کرد و افزود:کشتیرانی خزر در سالهای گذشته جدول برنامه سفر هفتگی کشتیهای کشتیرانی دریای خزر را ارایه کرده بود. منتها به دلیل عدم اطلاع رسانی درست، این برنامه مورد استقبال تجار و بازرگانان قرار نگرفت.

یونسی با اشاره به وجود دو نوع خط حمل و نقل دریایی در دنیا اظهار کرد: صاحبان کالا با خطوط لاینر یا منظم و ترمپ یا نامنظم کالاهای وارداتی و صادراتی خود را در دریا حمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه طی دو سال حضور در اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان تلاش زیادی برای راه‌اندازی خط لاینر انجام داده است تصریح کرد: اعتقاد داریم با راه‌اندازی خط لاینر و وجود برنامه مشخصص از مبدا و مقصد کالاها، تاثیر مثبتی درتوسعه صادرات و واردات و تجارت دریایی بنادر شمالی خزر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: شرکت کشتیرانی دریای خزر از سال گذشته با حدود ۳۰ ناوگان حمل و نقل در دریای خزر به دنبال ارایه خدمات ویژه به مشتریان خود است که سال گذشته چنین برنامه‌ای را در سایت سازمان برای صاحبان کالا ارایه کرد که منتها به دلیل عدم اطلاع رسانی درست موفقیت آمیز نبود. درخواست ما از کشتیرانی دریای خزر استمرار لاینرهای منظم دریایی و انجام تبلیغات گسترده حتی در استان‌های دیگر است.

وی تصریح کرد: به طور مثال اگر تاجر فرش در تبریز یا تاجر پسته در کرمان از این خطوط و برنامه‌ها مطلع باشند قطعا قادر خواهند بود بخشی از کالای خود را که احتمالا محموله‌های صادراتی به مقصد روسیه است را از طریق خطوط لاینر بندر انزلی ارسال کنند و این امر به واسطه حمل کالاهای صادراتی تجار سایر استان‌ها به بندرانزلی به میزان حجم تجارت دریایی و افزایش تعداد کانتینرهای خط لاینر از بنادر استان می‌افزاید.

یونسی با بیان اینکه در مقطعی سازمان توسعه و تجارت کشور به کشتیرانی دریای خزر فشار وارد کرد تا این جدول و برنامه هفتگی برای صاحبان کالا ارایه شود که متأسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و تبلیغات موفقیت آمیز نبود و مورد استقبال بازرگانان واقع نشد. این در حالیست که ایجاد خطوط لاینر و برنامه هفتگی سفر نیازمند تبلیغات گسترده در کل کشور است و نباید فقط به سایت کشتیرانی محدود شود. قطعا عدم اطلاع رسانی مناسب از سوی شرکتهای خصوصی دارای خط لاینر نیز موفقیت به همراه نخواهد داشت.

یونسی تأکید کرد: ما به دنبال راه‌اندازی و تداوم این خطوط هستیم چراکه به ترافیک حمل و نقل دریایی کشور در دریای خزر اضافه می‌کند.

لازم به ذکر است: از مجموع ۳۲۲ فروند کشتی موجود در دریای خزر، حدود ۸۰ کشتی تجاری ایرانی هستند. ۳۰ کشتی متعلق به کشتیرانی دریای خزر است.

 بنابر آمارها طی ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۲ تا دو میلیون و ۵۰۰ هزار تُن انواع کالا به ویژه محصولات کشاورزی از مبادی خروجی کشور به کشور‌های حاشیه دریای خزر صادر شده است، ارزش این صادرات حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و ۷۸۳ میلیون دلار برآورد شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.