افتتاح موزه جنگ جهانی دوم در لاهیجان

0 1,257

موزه تاریخ جنگ‌جهانی دوم با حضور معاون میراث فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در لاهیجان افتتاح شد.

«محمد حسن طالبیان» معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حاشیه افتتاح این موزه از اختصاص ۱۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد و مرمت موزه‌های گیلان خبر داد و افزود: بخشی از این اعتبار برای موزه‌هایی چون موزه رضوانشهر، حصیر فشتکه، شهرداری رشت و کاخ سردار امجد تالش هزینه می‌شود.

وی همچنین از ایجاد ۵ موزه تخصصی در شهرستان لاهیجان خبر داد و گفت: ساختمان‌های تاریخی فلاطوری، فلاحت و هوختیف برای راه‌اندازی موزه‌های تخصصی مرمت می‌شوند.

در همین رابطه «مسعود حلاج پور» مدیر کل گردشگری و میراث فرهنگی گیلان نیز در خصوص افتتاح این موزه تخصصی به مرور اظهارکرد: به دلیل اینکه گیلان و شهر لاهیجان درجریان جنگ جهانی دوم آسیب‌های زیادی دیدند، این موزه تخصصی با هزینه و سرمایه گذاری شخصی و با مجوز اداره کل گردشگری گیلان در شهر لاهیجان تجهیز و افتتاح شد.

وی تأکید کرد: سازمان گردشگری و میراث فرهنگی گیلان در حوزه توسعه موزه‌های تخصصی در چارچوب قوانین و مقررات سازمان به علاقه مندانی که دراین بخش فعالیت و تخصص دارند مجوز ایجاد موزه شخصی ارایه می‌کند. انتخاب شهر و مکان ایجاد موزه نیز در اختیار سرمایه گذار بخش خصوصی خواهد بود.

موزه‌ی تخصصی جنگ جهانی دوم بنام «ونگارد» در لاهیجان توسط جوان لاهیجانی به نام «کارن جمال امیدی» متولد ۱۳۸۲ ایجاد شد.

به گفته جمال امیدی به ایرنا ایده ایجاد مجموعه ونگارد حدود چهار سال پیش مطرح و ساختمان این موزه در دفتر سابق یک شرکت تولیدی به نام “گیلان پاکت” راه‌اندازی شد. این موزه، متشکل از هشت اتاق و دارای ۴۳۰ شی تاریخی، تجهیزات نظامی و اسناد قدیمی است.

جمال امیدی افزود: طی چهار سال با سفر به تمامی مناطق مهم درگیر درجنگ جهانی دوم مانند سیسیل ایتالیا و و نرماندی فرانسه و همچنین ایران موفق به گردآوری وسایل و اشیا مورد نیاز موزه شدیم. دراین موزه یونیفرم ها، اسناد، کلاه‌ها و برخی لوازم مورد نیاز جنگی اصل و بازسازی شده که بازگو کننده اشغال ایران توسط نیروهای خارجی و تاثیر آن حضور نیروهای متفقین بر زندگی مردم و ورود متفقین غربی به جنگ علیه آلمان و ایتالیا همراه با توضیحاتی از جبهه‌های آفریقای شمالی، ایتالیا، فرانسه، غرب اروپا و آلمان در معرض بازدید قرار گرفته است .

 «بهزاد نیک فهم» پژوهشگر معماری و شهرسازی و علاقه مند به تاریخ شفاهی گیلان در خصوص نقش لاهیجان درجنگ جهانی دوم به مرور اظهار کرد: همزمان با جنگ جهانی دوم مقارن با شهریور ۱۳۲۰ ، قوای نظامی روسیه از دو مسیر دریایی و هوایی به شمال کشور حمله کرد و طی بمباران هوایی خسارات زیادی به شهرهای رشت، انزلی و لاهیجان وارد شد و تعدادی ازشهروندان نیز کشته شدند.

وی افزود: بعد از پیاده شدن نیروی نظامی توسط ناوگان دریایی روسیه در شمال کشور ، عموما ساختمانهای بزرگ در این سه شهر برای راه اندازی مقر نظامی و اسکان نیروها تصاحب شدند. طی دوره اشغال کشور از سوی قوای متفقین در گیلان و شهر لاهیجان نیز بسیاری از مردم به دلیل فقر و گرسنگی جان خود را از دست دادند.

این پژوهشگر گیلانی درباره نقش قوام السلطنه نخست وزیر وقت ایران در تخلیه قوای روس از گیلان و لاهیجان نیز اشاره کرد وادامه داد: به دلیل اینکه قوام مالک کارخانه بزرگ چایسازی در بازکیا گوراب لاهیجان بود، جلسات توافق ایران با روسیه برای تخلیه از گیلان را در محل کارخانه خود برگزار کرد. وی نقش زیادی در حل و مفصل خروج روسیه ازگیلان برعهده داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.