انتشار برنامه هفتگی سفر کشتی های تجاری دریای خزر

از سوی شرکت کشترانی خصوصی حمل و نقل کالا اجرا شد؛

0 149

برای نخستین بار در حوزه‌ی دریای خزر، یک شرکت کشتیرانی خصوصی برنامه سفر هفتگی

محموله‌های وارداتی و صادراتی کشتی‌های تجاری خود را برای تجار و بازرگانان منتشر کرد.

 در سالهای اخیر با گسترش تجارت در حوزه‌ی دریای خزر و همچنین اتصال بنادر گیلان به خط آهن سراسری کشور، فرصت های سرمایه گذاری جدیدی برای تجار و صاحبان کالا در این حوزه فراهم شده است. همزمان نیز افزایش تعاملات بندری ایران با بنادرکشورهای حاشیه خزر، خرید کشتی‌های جدید تجاری و اتصال بنادر شمالی به ریل سراسری به افزایش ترانزیت و جابجایی کالا به بنادر گیلان منجر شده است .

 در این میان شرکتهای خصوصی کشتیرانی مستقر در گیلان با خرید کشتی‌های جدید نقش پر رنگی در توسعه تجارت دریای خزر و حمل کالا و بار در میان بنادر این حوزه ایفا می‌کنند.

شرکت سها رسا مانا یکی از شرکتهای حمل و نقل کالا در بخش خصوصی کشتیرانی دریای خزر است که برای اولین بار به انتشار برنامه سفرهای هفتگی ناوگان خود در راستای توسعه تجاری کریدور دریایی خزر اقدام کرده است. برنامه ریزی از پیش مدون که تولیدکنندگان و بازرگانان را برای ورود به حوزه صادرات و واردات تشویق می‌کند.

«حسین ستوده منش» مدیرعامل شرکت خصوصی سها رسا مانا در گفتگو با مرور در خصوص انتشار برنامه هفتگی سفر کشتی‌های تجاری این شرکت اظهار کرد: این برنامه در راستای هدفمند سازی صادرات و واردات برای تجار و بازرگانان کشور انجام شده است.

 ستوده منش با بیان اینکه وجود برنامه هفتگی سفرکشتی ها به دو زبان فارسی و انگلیسی، به تجار و بازرگانان امکان برنامه ریزی برای صادرات و واردات می‌دهد اضافه کرد: با انتشار این برنامه تجار از زمان حرکت کشتی ها، تاریخ بارگیری و تخلیه کالاها در بنادر مطلع می‌شوند.

 وی با تأکید به اینکه در حال حاضر نیز برنامه ریزی سفرهای تجاری از سوی کشتیرانی‌های بزرگ دنیا در حال اجرا است اظهار کرد: با توجه به اینکه ۱۰ درصد کشتی‌های دریای خزر لاینر و ۹۰ درصد به شکل ترمپ فعالیت دارند در این برنامه سعی کردیم کشتی‌هایی با برنامه منظم حرکت را بگنجانیم و به این منظور ۵ کشتی ایرانی و ۲ کشتی روسی را برای استفاده تجار پیش بینی کردیم. از این تعداد ۵ کشتی برای صادرات کالا از کشور و ۲ کشتی نیز برای واردات در نظر گرفته شده است.

 وی با بیان اینکه این برنامه در حوزه‌ی دریای خزر بی سابقه بوده است تأکید کرد: کشتی‌های فوق در سطح اول کشتی‌های ایرانی قرار دارند و حمل بار با ظرفیت مشخص و بنادر تخلیه و بارگیری آنها از پیش مشخص است.

حسین ستوده منش، بنادر پیش بینی شده در این برنامه را شامل بندر‌های انزلی و کاسپین در حوزه شمال دریای خزر و بنادر آستاراخان روسیه، اکتائو قزاقستان و ترکمن باشی ترکمنستان عنوان کرد و افزود: اولین سفر این کشتی‌ها طبق برنامه در تاریخ اول آوریل از بندر آستارا خان به سمت بندر انزلی خواهد بود.

 وی کالاهای بارگیری شده در این کشتی‌ها را شامل کالاهای صادارتی پتروشیمی، مصالح ساختمانی، منسوجات، سیمان، کاشی، سنگ، شیرآلات و خشکبار و نیز کالاهای وارداتی را شامل ۹۰ درصد غلات و مابقی آهن و چوب اعلام کرد.

 مدیرعامل شرکت کشتیرانی سها رسا مانا تأکید کرد: این برنامه بطور هفتگی بروزسانی خواهد شد و از ۲۵ فروردین ماه جاری اولین سفر از بنادر روسیه و قزاقستان به انزلی و کاسپین انجام می‌شود.

 لازم به ذکر است: در حال حاضر در حوزه تجارت دریای خزر در حدود ۳۳ کشتی ایرانی در حمل کالا و بار فعالیت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.