انتقاد نماینده صومعه سرا از روند بررسی صلاحیت داوطلبان شوراها

0 318

رد صلاحیت گسترده داوطلبان شوراهای اسلامی شهر و روستا در گیلان انتقاد و تذکر نماینده مجلس گیلان را در پی داشت.

بعد ازاینکه «جبار کوچکی نژاد» سخنگوی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای گیلان دلیل رد صلاحیت ۳۷۵ نفر از داوطلبان شوراها را عملکرد نامناسب اعضای شوراهای شهر در گیلان عنوان کرد، انتقادات از این اقدام همچنان از سوی سیاسیون استان ادامه دارد.

بعد از انتقاد رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گیلان از عملکرد شورای نظارت بر انتخابات در گیلان، روز گذشته «سید کاظم دلخوش» نماینده مردم صومعه‌سرا نیز با ارایه اخطار قانون اساسی،‌ ازعملکرد هیأت نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا انتقاد کرد و گفت: اشکالاتی که در عملکرد هیأت‌های نظارت استانی مشاهده می‌شود، به خاطر نقایصی است که قانون انتخابات شوراها دارد.

وی افزود: در دوره قبلی مجلس بارها گفتیم که موضوع بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای شهر و روستا مانند انتخابات‌های دیگر به شورای نگهبان واگذار شود تا این مسؤولیت از دوش مجلس برداشته شود. در انتخابات شوراها نظر ۴ دستگاه باید گرفته شود اما در حال حاضر تعداد این دستگاه‌ها زیاد شده و بعضا فراتر از قانون و سلیقه‌ای عمل می‌شود؛ از جمله مثلاً در قانون مجازات اسلامی سال ۹۲ آمده است که اگر کسی از دیگری شکایت داشته باشد و یک سال از آن بگذرد، آن شکایت منتفی می‌شود، اما در برخی جاها سلیقه‌ای عمل می‌شود. همچنین ساز و کار اعلام نظر مراجع چهارگانه در خصوص محکومیت افراد نیز مشخص نیست.

پس از اخطار این نماینده، «محمدباقر قالیباف» رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و گفت: نکته‌ای که گفتید وارد نیست. آنچه مهم است این است که طبق قانون عمل کنیم و بر اساس قانون و استعلام‌ها صلاحیت افراد بررسی شود. قانون استعلام‌ها نیز منحصر به مراجع چهارگانه نشده، البته اگر مراجع چهارگانه کسانی را بالاتفاق تأیید کردند، دلیلی ندارد که هیأت نظارت کسی را رد کند، اما در عین حال هیأت نظارت نیز وظیفه دارد که همه جوانب و اطلاعات را بررسی کرده و تصمیم بگیرد.

گفتنی است از هزار و ۷۵۹ نفر داوطلب شرکت در انتخابات شوراهای شهر گیلان، حدود ۳۷۵ نفر رد صلاحیت شدند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.