اضافه شدن اراضی کشاورزی به حریم شهر رشت

نتیجه‌ی بی توجهی شهرداران رشت به طرح تفضیلی؛

0 337

درهم تنیدگی مناطق مسکونی حاشیه شهر با اراضی کشاورزی و مشخص نبودن حریم شهر از روستا، معضلاتی از جمله ساخت و سازهای غیر مجاز و عدم ارایه خدمات شهری برای شهروندان این مناطق را به همراه داشته است. برخی از روستاهای حاشیه رشت نیز به دلیل قرار گیری اراضی آنها بخشی در شهر و بخشی در روستا با مشکلات زیر ساختی و خدماتی و نامشخص بودن دستگاه‌های ارایه کننده این خدمات مواجه هستند.

امروز«علی فتح اللهی» فرماندار رشت از تخصیص اعتبار برای رفع مشکلات طرح تفصیلی و حرائم شهری و روستایی خبر داد و گفت: کمیته‌ای متشکل از معاونت عمرانی فرمانداری، شهرداری و راه و شهرسازی برای حل مشکلات روستاهای درگیر با این مشکل تشکیل خواهد شد.

همچنین «جبار کوچکی نژاد» نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز مشخص نبودن حرائم شهر و روستا را موجب ورود مسوولین به وظایف یکدیگر عنوان کرد و خواستار اصلاح این روند شد.

در همین رابطه «حسن گیلانپور» مدیرامور اراضی جهاد کشاورزی استان، ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی شهرستان رشت را ناشی از بی توجهی شهرداریهای مناطق و دهیاران روستاها به طرح تفضیلی رشت دانست.

 گیلانپور به مرور اضافه کرد: رشت از طرح تفضیلی برخوردار است و کلیه حرایم در آن مشخص شده اما برخی نهادها از جمله شهرداریها که به دنبال افزایش منابع مالی و کسب درآمد هستند اراضی کشاورزی را به داخل شهر وارد می‌کنند. این در حالیست که اجرای این برنامه‌ها با طرح تفضیلی شهرهماهنگ نبوده و بعدا مشکلاتی را در ارایه خدمات به شهروندان ساکن این مناطق به وجود می‌آورد.

وی ساخت و سازهای خلاف در حاشیه رشت را ناشی از بی توجهی شهرداریهای مناطق و دهیاران روستاها به طرح تفضیلی رشت بیان کرد و گفت: حریم شهررشت مشخص است و اداره راه و شهرسازی در این بخش کارگروه فنی و زیر بنایی دارد که به این قبیل موارد ورود می‌کند اما مسؤولان به این موضوع توجه نکردند و در حال حاضر با مشکلاتی مواجه شده‌اند.

پیشتر نیز «اوسط اکبری مقدم » معاون عمرانی سابق استانداری گیلان نارسایی‌ها در طرح‌های هادی، طرح‌های جامع تفصیلی و طرح‌های جامع شهرها را ازعوامل اصلی تشدید تخلفات ساختمانی و ساخت و سازهای غیر مجاز در حاشیه شهرها عنوان کرده بود.

گفتنی است رشت بیشترین ساخت وسازهای خلاف دراراضی کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.