بحران عدم شفافیت در لایحه بازنشستگی

0 180

بزرگ‌ترین مشکل در قانون افزایش سنوات بازنشستگی که چندی پیش مجلس شورای اسلامی تصمیم به تصویب آن داشت و با توجه به واکنش‌های فراگیر مردم در شبکه‌های اجتماعی به تکذیب روی آوردند، عدم شفاف‌سازی جزئیات این لایحه است. این ابهامات موجب شد مردم با رفتارهای هیجانی ناچار به دفاع از حقوق خود شوند.

اولین عارضه‌ای که شایعات تصویب این لایحه ایجاد کرده است، هجمه‌ی زیادِ تقاضای بازنشستگی است که اکنون سازمان‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. از آن‌جایی که گفته شده بود این طرح از سال ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود، افراد زیادی برای بازنشستگی اقدام کرده‌اند تا در پایان سال بازنشسته شده باشند و این قانون گریبا‌ن‌گیر آن‌ها نشود.

این اتفاقات موجب فشار زیاد به صندوق‌های بازنشستگی برای پوشش تقاضاها خواهد شد.

از طرفی کشور و به تبع آن سازمان‌ها، با فقدان نیروی کار جوان روبه‌رو است. در برهه‌ی زمانی کنونی، ما با بحران نیروی کار روبه‌رو هستیم و از آنجا که انتقال تجربه و دانش نیز به خوبی صورت نگرفته است در نتیجه‌ی چنین روندی، بسیاری از افراد بازنشسته شده‌اند، بدون این که فرایند مدیریت دانش به درستی انجام شده باشد یا حتی اساسا نیروی کار جایگزین وجود داشته باشد. از طرفی کشور با معضل کاهش جمعیت روبه‌رو است که در آینده به شکل‌هایی بسیار جدی‌ و خطرناک‌تر بروز خواهد کرد.

انتقاد اصلی متوجه‌ی مجلس است که بدون روشن‌سازی و شفاف‌سازی زاویه‌های پنهان و جزئیات لایحه آن را منتشر کرده است و دست به دست در شبکه‌های اجتماعی چرخیده است. در وهله‌ی اول باید تمام نکاتی که برای مردم می‌تواند مشکل‌ساز شود توضیح داده شود و بدون ابهام به دست مردم برسد. تصمیمی که هنوز حتی اجرایی نشده است نه در آینده‌ای خیلی دور بلکه همین امسال نیز برای کشور بحران‌ساز خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.