بدهی ۵۰۰ میلیارد تومانی به چایکاران

بخشودگی 20 درصدی معوقات کارخانجات چای شمال کشور؛

0 150

در سالهای اخیر واردات بی‌رویه چای و عرضه چای‌های سنواتی به بازار باعث شده کارخانجات چایسازی گیلان قادر به فروش چای‌های دپو شده در انبارهای خود نباشند و نتوانند مطالبات چایکاران را پرداخت کنند. بر اساس آمارها، کارخانه‌های چای شمال کشور، ۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات به چایکاران بدهکارند.

در همین رابطه رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از بخشودگی۲۰ درصدی معوقات کارخانجات چای شمال کشور خبر داد.

«صالح محمدی» با اشاره به تصویب کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در بخشودگی معوقات کارخانجات اظهار کرد: با طرح پیشنهاد سندیکای چای شمال کشور از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان و موافقت استاندار و اعضای کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، بخشودگی ۲۰ درصدی بدهی معوق کارخانجات تولید چای شمال کشور تصویب شده است.

وی تأکید کرد: بر اساس این مصوبه برای کارخانجات چای مهلت یک ساله جهت پرداخت بدهی در نظر گرفته می‌شود.

در همین رابطه آذرماه گذشته «محمدصادق حسنی» مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور با انتقاد از عدم حمایت دولت از تولیدات چای داخلی، رسوب چای سنواتی به بازار را بزرگترین تهدید و ضربه به چایکاران و کارخانجات چای اعلام کرد.

حسنی گفته بود: کارخانه‌های چای شمال کشور،۵۰۰ میلیارد تومان مطالبات چایکاران را پرداخت نکرده‌اند و در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد چای تولید شده کارخانجات در انبارهایشان دپو شده و بفروش نرفته است. اگر چای سنواتی وارد بازار شود دیگر کشاورز نمی‌تواند باقی مانده بهای برگ سبز خود را دریافت کند.

حسنی با اشاره به اینکه امسال کارخانجات سعی کردند چای خشک تولید شده را به زیرقیمت تمام شده بفروشند تا مطالبات چایکاران را به سازمان چای پرداخت کنند، افزود: اگر درب انبارهای چای سنواتی باز شود دیگر چای تولید شده امسال به فروش نمی‌رسد در نتیجه چایکار به پولش نمی‌رسد و انبارهای کارخانجات از چای تخلیه نخواهد شد.

لازم به ذکر است: ۹۰ درصد باغات چای کشور در گیلان و ۱۰ درصد دیگر در استان مازندران قرار دارد. بالغ بر ۶۰ هزار خانوار چای‌کار در ۲۵ هکتار باغ چای شمال کشور به تولید و پرورش این محصول اشتغال دارند.

در سال جاری حدود ۱۵۰ هزار تن برگ سبز چای از باغات گیلان برداشت شد که ۴۲ درصد بیش از مدت مشابه در سالهای گذشته بود. از این میزان حدود ۳۳ هزار و ۶۰۰ تن چای خشک در ۱۷۲ کارخانه چای‌سازی در دو استان گیلان و مازندران استحصال شده است. در حال حاضر بیش از ۱۴۰ کارخانه در حوزه‌ی چای و فرآوری جانبی با ظرفیت بالغ بر ۲۰۰ هزار تن در گیلان فعالیت دارند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.