روستاهای گیلان سکونت‌گاه افراد غیربومی‌شده اند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان؛

1 188

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با انتقاد ازساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در روستاهای استان گفت: روستاهای ما به سکونت‌گاهی برای افراد غیربومی‌ تبدیل‌ شده است درحالیکه روستا محل تولید نظیر پرورش دام و طیور است.

«صالح محمدی» با با گلایه از گسترش ساخت‌وساز در روستاها، اظهار کرد: ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در روستاها آبادانی و پیشرفت روستا محسوب نمی‌شود و ما با این کار عرصه را برای بومی‌ها تنگ می‌کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با انتقاد از گستردگی‌های بیش‌از‌اندازه در طرح هادی روستاها، تأکید کرد: سازمان جهاد کشاورزی در کنار شورا، دهیاری‌، بخشدار و فرماندار است و در جمع‌بندی طرح هادی از خِرد جمعی بهره می‌برند و تصویری از آینده‌ روستا با نرخ رشد جمعیت کنونی برای سال‌های آینده وجود دارد و بازنگری‌های ۱۰ ساله انجام می‌شود و بنابراین ضرورتی برای در نظر گرفتن گستردگی‌های بیش‌ازاندازه در طرح هادی وجود ندارد.

محمدی خواستار توسعه اقتصاد سبز در روستاها شد و افزود: مدیران شهرستانی باید در بخش جذب سرمایه‌گذار برای افتتاح کارخانه، صنایع تبدیلی یا مدرن سازی بخش کشاورزی ارتباط‌ مؤثر ایجاد کنند ایجاد اشتغال با رویکرد اقتصاد سبز تحقق پیدا کند.

لازم به ذکر است؛ حضور افراد غیربومی به گیلان به دلیل جاذبه‌های گردشگری آن و تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ساخت ویلا تهدیدی برای اراضی کشاورزی استان محسوب می‌شود.

طی دهه‌های اخیر استانهای شمالی از جمله گیلان مورد هجوم غیر بومی‌ها و ساخت وسازهای بی رویه در طبیعت بکر روستایی و کوهستانی قرار گرفته‌اند. بطوریکه این سازه‌ها موجب تغییر شکل، ساختار و هویت روستا شده است .

به گفته کارشناسان و فعالان اجتماعی، تحمیل فرهنگ شهر نشینی و تضعیف فرهنگ روستایی، سلطه گری و برتری جویی، فرهنگ ارباب نوکری و آسیب به محیط زیست و زیستگاه جانوران بومی از چالش‌های جدید تغییرکاربری‌های اراضی روستایی و زندگی غیر بومی‌ها در این مناطق گزارش شده است. چنانچه در بعضی موارد، روستاییان مجبور به ‌تنزل از حقوق خود و تحمل بار درخواست‌های مهاجرانه شده‌اند و به‌طور مرتب به‌منطقه‌هایی که خودشان مالک اصلی آن نیستند سفر می‌کنند.

طبق آخرین آمار جهاد کشاورزی گیلان، از ابتدای سال تاکنون یک هزار و ۷۸۱ گزارش تغییر کاربری مربوط به اراضی کشاورزی ثبت شده که از این تعداد تغییر کاربری غیرمجاز، تاکنون ۹۰ مورد تغییر کاربری غیرمجاز در اراضی زراعی و باغی استان قلع و قمع شدند. بیشترین تغییر کاربری‌ها مربوط به شهرستانهای آستانه اشرفیه، فومن و صومعه‎سرا بوده است.

1 نظر
  1. لاهیجان ، کلشتاجان می گوید

    مسولان جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن بایستی خیلی زودتر از تبدیل روستاهای گیلان به سکونتگاه‌ افراد غیربومی جلوگیری میکردن و مانع از کوچ روستاییان به مناطق شهری می‌شدند ، عاملی که به مرگ فعالیت‌های کشاورزی منتهی شده و اثراتی سو بر حیات کشور می‌گذارد.
    و ناگفته نماند که نماینده امور اراضی شما چندین ساله که به بهانه عدم افزایش بافت مسکونی روستا با ساخت سرپناه من بومی که فرزند روستا می باشم ( در داخل بافت مسکونی روستا ، و در کنار تاسیسات آب و برق و گاز می باشد) مخالفت میکند ، حالا سوال اینجاست که
    به نظر شما من مجوز به غیر بومی دادم یا شما که حق رای در کمیسیون تغییر کاربری ها دارید ؟
    چرا جای من را به غیر بومی دادید ؟
    آیا به کسانی که مجوز دادید کشاورزی میکنن یا محل تفریح آنان می باشد ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.