بناهای تاریخی ماسوله ترمیم می شوند

تلاش برای ثبت جهانی ماسوله ادامه دارد؛

1 176

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان از بازسازی بناهای تاریخی در ماسوله و قلعه رودخان با اعتبار ۵.۵ میلیارد تومانی خبر داد.

«ولی جهانی» با تأکید بر لزوم پرداختن به اماکن و بناهای تاریخی، افزود: ترمیم و بازسازی بناهای تاریخی گیلان در اولویت میراث فرهنگی قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، این بناها را شامل مسجد تاریخی قنبرآباد ماسوله، برج و باروها و سازه‌های سربازان در قلعه رودخان اعلام کرد که نیازمند مرمت و بازسازی هستند.

تلاشها بری ثبت جهانی شهرک ماسوله از دو سال گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت و همزمان با حضور ارزیابان یونسکو در پاییز سال گذشته در این شهرک، موانع زیر ساختی سایر دستگاه‌های اجرایی نیز به تدریج رفع شدند.

در همین رابطه «رضا حسن پور» در خصوص آخرین اقدامات درفرایند ثبت جهانی ماسوله به مروراظهار کرد: ترمیم بناهای تاریخی شهرک ماسوله در راستای اقدامات ثبت جهانی ماسوله و با نظارت این اداره کل انجام می‌شود.

حسن پور با تأکید به اینکه ترمیم بناهای فوق تحت ضوابط ثبت جهانی خواهد بود تصریح کرد: این پروژه جزو الزامات حفظ بناهای تاریخی در ماسوله است و تلاش داریم تا پیش از شهریور ماه آینده و شروع اجلاس یونسکو به اتمام برسد.

لازم به ذکر است؛ ماسوله در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۹۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این شهر تاریخی قطعه‌ای از تاریخ گیلان در ۶۲ کیلومتری غرب مرکز استان و در ۲۵ کیلومتری جنوب غربی شهرستان فومن واقع شده است.

ماسوله در سال ۲۰۰۷ در میراث تاریخی یونسکو به طور موفق ثبت شد تا مسیر هرگونه تغییر و آسیب به آن بسته شود. در حال حاضر پرونده شهر تاریخی ماسوله کامل و به یونسکو ارسال شده است. بررسی ثبت جهانی ماسوله از سوی یونسکو در شهریور ۱۴۰۲ به میزبانی ریاض عربستان انجام می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.