جاذبه های گردشگری رشت مغفول مانده اند

0 212

 چندی پیش همدان موفق به دریافت عنوان پایتخت گردشگری آسیا شد. عنوانی قابل اعتنا که در سایه برنامه ریزی های گسترده مدیریت شهری همدان بروی زیرساختهای شهری و گردشگری برای این شهر به دست آمد.

چرا رشت با توجه به در اختیار داشتن عنوان شهر خلاق خوراک یونسکو تاکنون نتوانسته خود را در ابعاد مختلف جهانی آنگونه که باید معرفی کند؟ آیا ظرفیت گردشگری رشت فقط در خوراک و صنایع دستی خلاصه شده است؟ سایر ظرفیت های گردشگری رشت چگونه می‌تواند در ایام نوروز در قالب بسته هایی در دسترس گردشگران قرار بگیرد؟

یکم:

رشت با توجه به مرکزیت گیلان، شهری پر آوازه با قدمتی کهن و اثرگذار در تاریخ معاصر ایران بوده و ثبت آن در شبکه شهرهای خلاق یونسکو، توانسته در این سالها رشت را به مقصدی لذیذ و هیجان انگیز برای گردشگران تبدیل کند. نزدیکی جاذبه‌های طبیعی دریا و کوه و جنگل به رشت و زیرساختهای حمل نقل امن از جمله فرودگاه بین المللی سردارجنگل، راه آهن سراسری، آزاد راه شمال و نیز وجود منطقه آزاد انزلی و بندرگاه کاسپین و انزلی، رشت را یکی از مقاصد جدی برای گردشگران تفریحی، طبیعت گرد، تجاری و … بدل کرده و این کلانشهر به عنوان مرکز گیلان میزبان گردشگران بسیاری در ایام تعطیلات است.

دوم:

میزان بالای تقاضای سفر در ایام نوروز و لزوم آمادگی کامل مراکز خدمات رسان حوزه‌ی گردشگری شهر رشت، توجه به برنامه‌های برندسازی شهری و توسعه برنامه‌های مغفول مدیریت مقصد در توسعه گردشگری را ضروری می‌سازد. راه‌اندازی پویشی جدید و خلاقانه در رشت و ﻃﺮاﺣﻲ ﻳﻚ ﺳﻴﺴﺘﻢ اطلاع رسانی شهروندی مناسب و طراحی بسته‌های جذاب رشت دیدنی ﺑﺎﻋﺚ ﻣﻲ‌ﺷﻮد ﺗﺎ ﮔﺮدﺷﮕﺮان ﺑﺘﻮاﻧﻨﺪ ﺑﻪ راﺣﺘﻲ ﻣﻘﺎﺻﺪ و جاذبه‌های شهری رشت را اﻧﺘﺨﺎب و با اطمینان و هدفمند اﻗﺪام ﺑﻪ گشت و گذار در آن کنند.

سوم:

اگر چه در رشت منابع و فرصت‌های کم نظیری در بستر شهری فراهم است تا در ایام پیک سفر نوروزی بتواند به ماندگاری گردشگران و افزایش حضور آنان در رشت کمک کند، اما تاکنون اقدامات چندانی در تبدیل آن منابع به جاذبه‌های جدی گردشگری در مدیریت مقصد انجام نگرفته است. از جمله بناهای تاریخی و ارزشمندی که در تملک نهاد‌ها و سازمانهای دولتیست و هر روز بر تخریب و نابودی آن افزوده می‌شود. شاید اگر فرهنگ شاد و غنی مردمان این شهر و فعالیت‌های بخش خصوصی در بهره مندی از برند شهر خلاق خوراک شناسی را در مراکز عرضه خوراک و غذاهای بومی فاکتور بگیریم، جاذبه‌های دیگر آنچنان از مطوبیت و شرایط مساعدی برای میزبانی از گردشگران برخوردار نیستند.

چهارم:

بازار رشت از گذشته مورد توجه گردشگران و مهمانان شهر رشت بوده است. فرهنگ شاد، تنوع زیستی محصولات، ارائه سوغات بومی و خوردنی‌های متنوع و لذیذ در بستری شاد و فرهنگی غنی در بزرگترین بازار روباز کشور همراه با صداها و نواهای فروشندگان از جمله جذابیت‌هایی است که بلاگرها و تولیدکنندگان محتوای گردشگری همچنان بر آن تأکید و فعالیت دارند که آن را مدیون بازاریان و مردم خون گرم و شاد رشت باید بود و در این مکان با همه تلاشهای نیم بند مسؤولان شهری، همچنان ضعف زیرساخت‌های اولیه خدماتی و رفاهی، حضور گردشگران را سخت و با مشکل جدی روبرو می‌کند.

در این میان، توجه مدیریت شهری و اداره‌ی کل میراث فرهنگی، در ایام تعطیلات نوروزی تنها محدود به بخش نمایشگاه‌های صنایع دستی و خوراک می‌شود و دیگر موضوعات جذاب و اماکن مورد نظر گردشگران متأسفانه جایی در سبد تبلیغات و خدمات رسانی سفر ندارند.

پنجم:

در فرصت‌ اندک باقی مانده تا نوروز شاید بتوان برخی اماکن هدف گردشگری در رشت را جهت تسهیل حضور گردشگران آماده سازی کرد و با مدیریت درست و ایجاد زیرساخت‌های ابتدایی و پاکسازی و نظافت کلی آن مکان ها و زیباسازی و ایجاد دسترسی مناسب به آن، جاذبه‌های نو به رشت افزود.

همراهی دستگاه‌های دولتی و نهاد‌های دیگر در کنار شهرداری رشت در تسریع و کیفی سازی برنامه‌های نوروزی شهر رشت چه بسا فرآیند خدمات دهی را مطلوب‌تر از گذشته می‌کند. تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که در تورهای رشتگردی، روابط شخصی و تعامل مجری تورهای رشتگردی توانست درب بسته برخی از اماکن را برای گردشگران در تورها باز کند. اگر این تعامل و هماهنگی از سوی مدیریت شهری با جدیت دنبال شود آن اماکن در طی ایام نوروز می‌تواند بستری فعال و هدفمند را ایجاد کرده تا در تبلیغات‌های شهری، گردشگران را به آن مکان هدایت و خدمات مطلوبی را دریافت کنند.

ششم:

ناگفته پیداست، شهر خلاق رشت با توجه به ظرفیت‌های جذاب به منظور گشت‌های شهری سهم بسزایی در جذب گردشگران ورودی به گیلان را در ایام نوروزی دارد و استفاده از تجربه موفق برنامه‌های گردشگری رشت در گذشته می‌تواند در پویایی و انسجام برنامه‌های توسعه گردشگری شهرداری رشت مؤثر باشد.

حضور چهره‌های فعال و با تجربه‌های اجرایی موفق در برنامه‌های گردشگری شهر رشت و جلب دیدگاه‌ها و نظرات آنان در بستری تخصصی در این ایام ‌اندک باقی مانده تا نوروز، می‌تواند بخش قابل توجهی از برنامه‌های گردشگری شهر رشت را بهبود داده و عملکردی با کیفیت‌تر برای مهمانان نوروز رقم بزند و در ایام مبارک ماه رمضان، زیرساخت‌های بازدید از مکان‌ها و جاذبه‌های متنوع شهر را فراهم کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.