جلب رضایت خانواده دختر و پسر تالشی به ازدواج

0 650

۱۹ خرداد خبری مبنی بر فرار دختر دیگری از اهالی سفیدسنگان تالش با پسری از اهالی روستای شلقون در پایگاه مرور درج شد که موجب واکنش افکار عمومی شد. این بار دختر ۱۵ و پسر ۱۸ ساله بودند و منابع محلی خبر بهنگام را به پایگاه خبری مرور مخابره کردند. موضوع این رویداد ظهر دوشنبه ۱۹ خرداد و ساعتی پس از تایید خبر به اطلاع مسوولین محلی سیاسی و انتظامی شهرستان و استان رسید. اعضای خانواده دختر ابتدا راهی دادسرای حویق شدند. گمانه زنی درباره‌ی سرانجام این مورد و نگرانی از تکرار ماجرای رومینا اشرفی بر منطقه سایه افکند.

این نخستین مورد پس از تشکیل یک پرونده قتل بود. هرچند برخی محافل عدم انتشار خبر و تاخیر چند روزه برای مدیریت قضیه را تجویز می‌کردند، اما اخلاق رسانه‌ای بر ملاحظات سیاسی چربید. پس از پیگیری‌ها، بخشدار حویق در پاسخ به مرور، درستی موضوع را تایید کرد. «کاظم رزمی» از رایزنی محلی با خانواده‌های طرفین و استفاده از ظرفیت خدمات واحد اورژانس اجتماعی بهزیستی خبر داد.

زمان طلایی برای مدیریت بحران و جلوگیری از افزایش تبعات آن فرا رسیده بود. براساس گفته منابع محلی نیروی انتظامی با فراخوانی خانواده دو طرف پروسه کاری خود را آغاز کرد. اعضای شورای اسلامی و دهیار هر دو روستا نیز دست به کار شدند و از روشهای محلی برای جلب رضایت دختر استفاده کردند.

بنا بر گفته منابع محلی پسر و دختر آغازگر این رابطه عاشقانه در سوی دیگر معادله بودند. دختر  ۱۵ ساله نیز در زمان انجام همه این تلاش‌ها در خانه یکی از معتمدین محلی حاضر بود. گفت و گو با این دختر و پسر که سن نسبتا کمی هم دارند تمایل به ادامه این عشق پر سر و صدا را نشان می‌داد. خانواده دختر و پسر نیز در عمل انجام شده قرار داشتند. سرانجام خانواده دختر سفیدسنگانی تن به صلح داد و شکایت قضایی خود را پس گرفت. خانواده ۲ طرف طی قرار ۲۰ خرداد در روستای شلقون بخش حویق و خانه پسر گرد هم آمدند. مراسم بله‌برون با تعیین ۲۵۰ میلیون تومان مهریه و جاری کردن صیغه محرمیت این زوج جوان توسط امام جماعت مسجد شلقون همراه شد.

مدیر یکی از دفترهای ازدواج و طلاق تالش در پاسخ به سوالات مرور درباره مواد قانونی ازدواج اظهار می‌کند: طبق قانون ابلاغی آغاز ۱۳ سالگی برای دختر سن ازدواج اعلام شده است.  رضایت پدر دختر در هر صورتی برای انجام صیغه محرمیت و عقد رسمی لازم است. چناچه رضایتی از سوی پدر موجود نباشد عقد رسمی برای افراد در سن ۱۳ تا ۱۸ سالگی امکان پذیر نیست. موضوع پرونده رومینا اشرفی نیز به همین دلیل منجر به صدور اجازه ازدواج نشده است. همچنین طبق همین قانون ازدواج دختر در پایین تر از سن ۱۳ سالگی نیز فقط با اجازه قاضی انجام می‌شود.

وی درباره موضوع داغ گواهی رشد و بلوغ دختران می‌گوید: ارایه چنین مدارکی معمولا برای محدوده سنی ۱۳ تا ۱۸ سالگی رخ می‌دهد. معمولا گواهی رشد برای افراد ۱۵ تا ۱۸ ساله صادر می‌شود و در پایین تر از این سن کمتر اتفاق می‌افتد. یکی از دلایل صدور چنین مدرکی نیز عدم اجازه پدر برای ازدواج دختر است. گواهی رشد و بلوغ جنسی پای قاضی را به تصمیم گیری درباره صدور اجازه ازدواج باز می‌کند.

کنوانسیون حقوق کودک مصوب ۲۳ نوامبر ۱۹۸۹ به عنوان بخشی از اعلامیه جهانی حقوق بشر مواد ۵۴ گانه ای درباره حقوق کودکان و نوجوانان را بیان می‌کند. طبق این کنوانسیون تمام افراد زیر ۱۸ سال کودک محسوب می‌شوند و سن ازدواج پایان دوران کودکی در نظر گرفته شده است.

مجلس شورای اسلامی طی جلسه روز یکشنبه اول اسفند ۱۳۷۲ با الحاق ایران به این کنوانسیون بین المللی موافقت کرد. این قانون مشتمل بر ماده واحده و کنوانسیون ضمیمه شامل یک مقدمه و ۵۴ ماده است و در ۱۱ اسفند همین سال به تایید شورای نگهبان نیز رسید. نمایندگان مجلس در پذیرش این کنوانسیون ملاحظاتی را در نظر گرفتند و سن ازدواج افراد را مستثنی کردند. بر این اساس دختران در سن ۱۳ و پسران در ۱۵ سالگی می‌توانند ازدواج کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.