خرید ۱۰هزار تن برنج شالیکاران گیلان آغاز شد

استاندار گیلان خبر داد:

0 166

استاندار گیلان، با اشاره به آغاز خرید توافقی برنج از شالیکاران شمال کشور، گفت: یک شرکت، خرید توافقی ۱۰ هزار تن برنج از شالیکاران استان را آغاز کرده است.

«اسدالله عباسی» در حاشیه شورای اداری شهرستان رودسر، ازآغاز خرید توافقی برنج شالیکاران شمال کشور خبر داد و گفت: باقی مانده مطالبات چایکاران نیز در حال پرداخت است. وی ادامه داد: فرصت خوبی برای خرید برنج از کشاورزان فراهم شده است.

در همین رابطه پیشتر «صالح محمدی» رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان نیز از اختصاص ۶۵ هزار میلیارد ریال تسهیلات به خرید برنج مازاد نیاز شالیکاران شمال کشور خبرداده بود.

صالح محمدی با اعلام این خبر گفته بود: این تسهیلات برای خرید برنج از کشاورزان به قیمت متناسب با ارقام مختلف برنج در گیلان در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است؛ در سالهای اخیر با افزایش بی رویه واردات محصولات کشاورزی به کشور از جمله برنج و چای، مشکلات زیادی برای کشاورزی استان با انباشت محصولات تولید همچون چون برنج، چای و مرکبات ایجاد شد که علی‌رغم کیفیت بالای برنج استان و ارزان‌تر بودن قیمت آن نسبت به سال گذشته، امسال برنج گیلان بازار فروش مناسبی پیدا نکرد و برنج زیادی در انبارهای شالیکوبی‌ها و منازل کشاورزان دپو شدکه باعث دغدغه فروش و نگرانی کشاورزان بابت آفت‌گرفتگی شد.

بر اساس آمارهای جهاد کشاورزی گیلان؛ امسال در حالی بیش از ۱۰۰ هزار تن برنج تولیدی کشاورزان در انبارها دپو شدکه قیمت این محصول به رغم افزای هزینه‌های دستمزد کارگر و کشت، نسبت به سال گذشته کاهش محسوسی داشت و به مرز هر کیلو ۶۰ الی ۷۰ هزار تومان رسید. این مسأله باعث شد کشاورزان به امید بهترشدن قیمت خرید برنج، محصول خود را به طور کامل انبار کنند اما با وجود گذشت چندین ماه از زمان برداشت برنج محصول آن‌ها خریدار پیدا نکرد.

تداوم این روند و نبود مشتری برای خرید برنج کشاورزان گیلانی در نهایت به صحن علنی مجلس و اعتراض نمایندگان از واردات بی رویه برنج و درخواست برای خرید توافقی محصول دپو شده در انبارها منجر شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.