مازندران پیشتاز توسعه صادرات کیوی به هند شد

محدودیتهای صادراتی در گیلان موجب شد؛

0 1,137

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به تولیدی۲۲۹ هزار تنی کیوی در استان از صادرات ۵۰ درصدی این محصول به کشورهای حاشیه دریای خزر خبر داد.

منوچهر پارسافر گفت: از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۵۷ هزار تن کیوی از مرز آستارا به کشور‌های روسیه، قرقیزستان، ازبکستان، بلاروس و اوکراین صادر شده است.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی گیلان تأکید کرد: ۳ استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان در مجموع ۱۱۵ هزار تن کیوی از مرز‌های زمینی و دریایی کشور به دیگر کشور‌ها از جمله آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر کردند.

صادرات محصول کیوی از مرزهای زمینی و دریایی گیلان به کشورهای حاشیه دریای خزر در حالیست که فعالیت و رایزنی فعالان تجاری گیلان موجب شد تا این استان مجوز صادرات کیوی به کشور هند را از وزراتخانه کشاورزی دریافت کند اما به گفته فعالین تولید و صادرات کیوی گیلان؛ عدم همکاری برخی دستگاه‌ها و نهادها مانع از صادرات این محصول به هند شده و مازندران با وجود تولید کمتر، گوی رقابت این محصول به کشور هند را ربوده است.

«سیاب حسن‌پور» عضو انجمن صنفی کیوی و عضو اتاق بازرگانی استان با بیان این مطلب به مرور اظهار کرد: تولیدکنندگان کیوی گیلان برای صادرات این محصول به کشور هند با محدودیت مواجه هستند.

عضو انجمن صنفی کیوی اضافه کرد: در حالیکه وزارتخانه جهاد کشاورزی برای صادرات کیوی به هند با این کشور به توافق رسیده و مجموعه‌هایی از سه استان کیوی کار کشور برای این امر معرفی شدند اما عدم همکاری مسؤولان امور حفظ نباتات و قرنطینه جهاد کشاورزی گیلان با صادرکنندگان کیوی مانع از صادرات مستقیم این محصول به هند شده است. در حال حاضر تجار گیلانی برای صادرات این محصول ناچارند محصول کیوی تولیدی خود را با انتقال به مناطق دیگر و به نام استانهای مرزی کشور به هند ارسال کنند.

حسن پور با تأکید به اینکه گیلان بزرگترین تولید کننده کیوی کشور است اظهار کرد: محدودیتها و موانع اداری دست و پاگیر در مباحث گمرکی و قرنطینه‌ای در گیلان موجب شده مازندران پیشتاز توسعه صادرات کیوی به هند شود.

عضو انجمن صنفی کیوی گیلان با بیان اینکه مسؤولان مرتبط حفظ نباتات استان در خصوص صادرات کیوی توجیه نیستند و توسعه صادرات این محصول برای آنها فاقد اهمیت است ادامه داد: در حالیکه مسیر صادرات کیوی به هند از طریق سورتینگ داران و سردخانه داران استان احیا شده اما منافع و سود این کار به دلیل محدودیتهای گیلان، عدم همکاری مسؤولان گمرکی و قرنطینه، نصیب مازندران شده که سطح زیر کشت کمتری در تولید کیوی کشور دارد.

عضو اتاق بازرگانی گیلان با انتقاد از ادامه این روند در حوزه صادرات محصولات کشاورزی گیلان بیان کرد: تجار و بازرگانان گیلانی مجبور شده‌اند بارهای صادراتی خود را به مرزهای جنوبی و شرقی کشور منتقل کرده و از آنجا به هند ارسال کنند که هزینه‌های حمل و نقل و نگه داری بیشتری برای آنها به همراه داشته است.

حسن پور تأکید کرد: از ابتدای برداشت کیوی تاکنون، کمتر از ۲ هزار تن از استان خارج شده است. این درحالیست که استان مازندران با سطح زیر کشت کمتر بالغ بر ۳ هزار تن صادرات کیوی به هند داشته است.

عضو انجمن صنفی کیوی گیلان با اشاره به کمبود ماشین‌های یخچال دار ترانزیتی در کشور تصریح کرد: ایجاد محدودیتهایی در تضاد با توسعه صادرات کیوی و کمبود ماشین یخچال دار موجب کاهش تعداد مشتریان بازار هدف ما در حوزه کیوی شده است و در صورت تداوم این سیاست بازارهای هدف خود را از دست خواهیم داد.

لازم به ذکر است: هشت هزار و ۱۷۰ باغدار کیوی در استان سالانه به طور متوسط ۲۱۵ هزار تن محصول تولید می‌کنند که ۷۵ درصد کیوی تولیدی آنها به کشورهای روسیه، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، قرقیزستان، بلاروس، استونی، گرجستان، اوکراین و تاجیکستان صادر می‌شود. از ابتدای فصل برداشت تا کنون ۵۷ هزار تن کیوی تولید شده در گیلان به ارزش تقریبی ۳۲ میلیون دلار از گمرکات گیلان صادر شده است.

در حال حاضر ۸۵ سردخانه با ظرفیت ۱۹۵ هزار تن در استان برای نگهداری کیوی مناسب است.

وجود مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی از موقعیت ممتاز گیلان برای تجارت این محصول به کشورهای حاشیه دریای خزر و هند بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.