راه اندازی خط کشتیرانی کانتینری (لاینر) بین بنادر کاسپین و آکتائو

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی خبر داد:

0 173

معاون اموربندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی از فعال‌سازی خط کشتیرانی حمل و نقل کانتینری منظم(لاینر) بین بنادر کاسپین و آکتائو در راستای توسعه صادرات و ترانزیت کانتینری از مسیر منطقه آزاد انزلی خبر داد.

 «امین افقی» با اشاره به پهلو گیری نخستین شناور این خط جدید در بندر کاسپین که حامل ۱۱۰ تی. ای. یو کانتینر است افزود: پس از رایزنی و برنامه‌ریزی‌های انجام شده با سرمایه گذاری بخش خصوصی کشور قزاقستان و همکاری فعالان بندری ایرانی، ماهانه حداقل ۲ سفر به صورت مستمر کشتی‌های کانتینربر نسل جدید با بالاترین ظرفیت حمل کانتینری در دریای خزر انواع کالاهای صادراتی، ترانزیتی و واردات مواد اولیه واحدهای تولیدی را بین این بنادر جابه‌جا می‌کنند.

وی با اشاره به پهلوگیری نخستین شناور این خط جدید لاینری (منظم) حامل ۱۱۰ تی‌ای یو کانتینر در بندر کاسپین تصریح کرد: ابتکار منطقه آزاد انزلی در راستای فعال شدن شاخه ایرانی کریدور چین – قزاقستان – ایران (بندر کاسپین) در سال ۹۷ با استفاده از حمل و نقل ترکیبی، کالاها را از طریق راه آهن چین و قزاقستان به بندر آکتائو و سپس از دریای خزر به ایران وارد کرد و زمینه صادرات محصولات ایرانی نیز از همین مسیر میسر شد و تاکنون از طریق این کریدور بیش از ۱۵ هزار و ۲۰۰ تی‌ای یو کانتینر کالا به بندر کاسپین وارد یا صادر شده است.

دبیر کارگروه اقتصاد دریامحور مناطق آزاد کشور اظهار کرد: راه‌اندازی این خط کشتیرانی امکان ترانزیت کالا از جنوب آسیا، هندوستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس به قزاقستان را تسهیل می‌کند و این مسیر تجاری را می‌توان به عنوان کریدور شمال – جنوب نوین دانست.

وی تاکید کرد: با ایجاد این خط ، تجار و بازرگانان می‌توانند از طریق منطقه آزاد انزلی به بازار دومین کشور بزرگ عضو اتحادیه اوراسیا و نیز یکی از کشورهای برتر عضو سازمان همکاری‌های شانگهای دسترسی راحت‌تر و سریع‌تری داشته باشند.

لازم به ذکر است؛ اسکله‌های رورو نوعی از اسکله هستند که برای پهلوگیری کشتی‌های رورو طراحی شده‌اند و دارای رمپی برای عبور وسایل نقلیه هستند. کشتی‌های رو – رو وظیفهٔ ترابری و جابه‌جایی وسایل نقلیهٔ زمینی چرخ‌دار مثل خودروها، ماشین‌های سنگین، تریلر و واگن‌ها را دارد که به داخل کشتی رانده می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.