روستاهای گیلان بیمه حوادث طبیعی می‌شوند

0 748

گیلان به دلیل شرایط خاص آب و هوایی و جغرافیایی درکنار تمام فرصتهایی که دارد به یکی از استانهای درمعرض بلایای طبیعی تبدیل شده است و کلکسیونی از حوادث طبیعی این استان را تهدید می‌کند.

مهمترین بلایای طبیعی دهه های اخیردر گیلان زلزله، سیل، خشکسالی، آتش سوزی، رانش زمین، برف و طوفان بوده است. سهم روستاهای گیلان در این حوادث بیش ازمناطق شهری است. نوع بافت مسکونی در روستاها و استفاده از مصالح بی کیفیت و غیراستاندارد، برداشت های غیرمجاز از دامنه های کوهستانی  و ویلا سازی و نبود آبخیزداری در مناطق بالادست ، میزان تاب آوری روستاهای گیلان را در برابر حوادث غیرمترقبه کاهش داده است. سیلاب سال گذشته در لنگرود، رودسر، فومن و رانش زمین در تالش و رودبار از جمله آخرین حوادث طبیعی در روستاهای گیلان بوده اند. از این رو طرح بیمه حوادث غیرمترقبه در روستاهای گیلان اجرایی می‌شود.

«یاور پیرعلایی» مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گیلان در خصوص اجرای طرح بیمه روستایی گفت: با توجه به حادثه خیز بودن استان و وقوع حوادث طبیعی نظیر رانش، زلزله، سیل، طوفان، آتش سوزی و … طرح اجرای بیمه روستایی در دستورکار قرار گرفت.

پیراعلایی افزود: با توجه به پوشش منطقه ای گیلان که اغلب جنگلی است و خطراتی زندگی روستاییان را تهدید می‌کند، در این راستا با توجه به تاکیدات استاندار گیلان مبنی بر پوشش فراگیر بیمه روستایی، جلسات متعددی را با کارشناسان برگزار کردیم و با بیمه ایران قرارداد منعقد شد. همچنین جلسهات توجیهی با بخشداران نیز برگزار شد که برای کاهش هزینه‌ها، نماینده‌ی شرکت بیمه به همراه دهیار در روستاها حاضر می‌شود و فرآیند ثبت بیمه را انجام می‌دهند.

پیراعلایی با بیان اینکه هر فرد با پرداخت مبلغ ۵۳ هزار تومان می‌تواند منزل روستایی خود را بیمه کند، گفت: مجموع سرمایه گذاری برای هر واحد مسکونی ۴۰ میلیون تومان است که ۳۰ میلیون تومان برای بخش مسکونی و ۱۰ میلیون تومان شامل بیمه‌ی لوازم منزل می‌شود. البته اگر متراژ واحد مسکونی زیاد باشد هر فرد می‌تواند با پرداخت درصد بیشتری سقف قرارداد و تعهدات بیمه را افزایش دهد.

گفتی است گیلان بیش از ۲۵۰۰ روستا دارد. جمعیت روستایی بیش از  ۹۲۷ هزار نفر و معادل ۳۶.۷ درصد جمعیت استان است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.