بازگشایی برج ساعت بندرانزلی برای گردشگران

0 363

مسئول اداره‌ی فرهنگی ورزشی شهرداری بندرانزلی با بیان اینکه برج ساعت ۲۰۵ ساله این شهر میزبان گردشگران است، گفت: بازید از مناره به صورت محدود انجام می‌شود.

«حامد سمیعی» به ایسنا گفت: با پیگیری شهرداری و اعضای شورای شهر تعمیر تراس و رنگ آمیزی برج انجام شد و در عید فطر امسال بازدید عمومی از این بنای تاریخی کلید خورد. اکنون بنای تاریخی برج ساعت بندرانزلی برای میزبانی از گردشگران آمادگی دارد.

مسوول اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرانزلی افزود: برج ساعت بندرانزلی در سال ۱۱۹۴ با کاربری فانوس دریایی ساخته شده و در سال ۱۳۰۷ تغییر کاربری داده و به برج ساعت مبدل شده است. در آن زمان ساعت کوکی مکانیکی بر روی این برج نصب شده بود و بعد از انقلاب و در سال ۱۳۶۹، ساعت کوکی جای خود را به ساعت الکتریکی داد. البته از همان زمان تاکنون هیچ کاربری خاصی برای این اثر تاریخی تعریف نشده بود.

سمیعی، با تاکید بر اینکه برای بازدید عمومی از بنای تاریخی برج ساعت باید تمام ضوابط را رعایت کنیم، گفت: باید مراقب این اثر ارزشمند شهرمان باشیم، زیرا قدیمی ترین و کهن‌ترین اثر بر جای مانده از گذشته در انزلی با قدمت ۲۰۵ سال است. از اینرو گردشگران در روزهای پنجشنبه به تعداد حداکثر ۳۰ نفر در قالب گروه های سه نفره بالای مناره رفته و به مدت ۱۰ دقیقه می توانند از منظر و نمای این بنا بهره ببرند.

مسئول اداره فرهنگی و ورزشی شهرداری بندرانزلی با اشاره به انجام هماهنگی‌های اولیه با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان، اضافه کرد: تا زمانی که به قطعیت و اجماع نظر با میراث فرهنگی نرسیدیم بازید از مناره به صورت محدود انجام می‌شود. همچنین ثبت نام ازعلاقمندان به بازدید از برج ساعت به صورت سامانه پیامکی انجام می شود، متقاضیان می توانند با ثبت نام در سامانه پیامکی ۳۰۰۰۱۱۹۵ مشخصات خود را اعلام کنند و در نوبت بازدید قرار بگیرند.

گفتنی است این سازه‌ی تاریخی که اهالی انزلی آن را مناره می نامند، نماد این شهر ساحلی زیبا و گواهی بر پیشینه تاریخی آن است. با این همه با بی توجهی متولیان، بنایی در فاصله ای نزدیک از این برج و در حریم بافت تاریخی سر برآورده که به منظر و چشم انداز این اثر لطمه زده و موجب اعتراض جمع کثیری از مردم این شهر ساحلی و همچنین مسوولان اداره میراث فرهنگی گیلان شده است .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.