صف‌های طولانی و خالی شدن مرغ فروشی‌های رشت

نتیجه‌ی دستوری کاهش قیمت مرغ در چند روز اخیر؛

0 501

در حالی که انتظار می‌رفت بعد از توزیع مرغ گرم با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار استان، ترمز افزایش قیمت کاذب این کالا درگیلان کشیده شود، اما صف‌های طولانی مردم در فروشگاه‌های عرضه کننده و تعاونی‌ها از کمبود این کالای اساسی در رشت حاکی است.

روز گذشته و امروز، شنیده‌ها و دیده‌ها از کمبود مرغ در سطح بازار رشت خبر می‌دهند و علیرغم تعیین نرخ هر کیلومرغ ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان از سوی ستاد تنظیم بازار گیلان، در برخی از مراکزعرضه، مرغ به صورت دو نرخی فروخته شده است.

بر این اساس بسیاری از فروشگاهای عرضه مرغ در بازار رشت خالی از هر نوع مرغ بوده و برخی نیز برخی از قطعات مرغ را به صورت کیلویی ۳۵ هزار تومان عرضه می‌کردند. پاسخ فروشندگان مرغ این است که به دلیل افزایش فروش مرغ، فروشگاه خالی شده است و برخی از شهروندان هم گمانه زنی می‌کنند که  این عدم عرضه از روی عمد بوده و برخی در انتظار گران شدن مجدد قیمت مرغ هستند.

در این باره«مهدی نقدی» معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان با اشاره به اینکه نیاز و مصرف استان به مرغ گرم حدود ۲۲۰ تن در روز است به مرور گفت: زنجیره‌های تولید و تعاونی‌ها به تعهد خود براساس مصوبه‌ی ستاد تنظیم بازارعمل نکرده‌اند و روزانه ۱۷۰ الی ۱۸۰ تن مرغ به کشتارگاها عرضه می‌کنند، یعنی چیزی حدود ۷۰ تن با کمبود توزیع مرغ در گیلان مواجه هستیم. در حالیکه تولید روزانه مرغ بیش از ۴۰۰ تن در استان است.

نقدی با تأیید دو نرخی بودن قیمت مرغ در رشت افزود: درسطح ۴۸۹ فروشگاه عرضه‌ی مرغ در رشت، روزانه بین ۲۰ الی ۵۰ کیلو مرغ توزیع می‌شود که خیلی سریع به فروش می‌رسد. با توجه به سهمیه‌ی کم مرغ توزیع شده دراین مراکز، بعدازظهرها هرکیلو مرغ با نرخ آزاد توسط آنها عرضه می‌شود. لذا به دلیل قیمت بالای مرغ در استانهای همجوار، نگرانی از افزایش قیمت مرغ برای شهروندان وجود دارد و صفهای طولانی ناشی از این موضوع است، در حالیکه با توزیع مناسب سهمیه‌ی مرغ به مراکز عرضه، عطش بازار فروکش خواهد کرد.

درهمین رابطه «علی اکبرنژاد» معاون امور دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی گیلان با رد کمبود توزیع مرغ در استان به مرور پاسخ داد: با کمبود عرضه‌ی مرغ در استان مواجه نیستیم. درغیراین صورت مرغ با افزایش قیمت دوباره مواجه می‌شد. لذا قیمت بالای مرغ در استانهای همجوار و عطش ذخیره سازی دربین مردم موجب ایجاد صفهای طولانی شده است.

وی با بیان اینکه  پیش از این در حالت عادی روزانه ۱۷۰ تن مرغ در استان توزیع می‌شد ادامه داد: بعد ازمصوبه‎‌ی ستاد تنظیم بازار بیش از ۲۰۰ تن توزیع مرغ به صورت روزانه انجام می‌شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا کمبود مرغ در سطح رشت ناشی از ارسال آن به استانهای همجوار و تهران است گفت: روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن کشتار مرغ در استان انجام می‌شود که فقط ۵۰ درصد آن برای تامین نیاز استان کافی است و مابقی کشتار به استانهای همجوار ارسال می‌شود.همچنین ۳۰ درصد تامین نیاز تهران در تعهد این استان است.

معاون اموردام جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه در ماه جاری ۹ میلیون قطعه جوجه ریزی توسط مرغداران استان انجام شده است و حداقل تا دوماه آینده با مشکل تولید مرغ مواجه نیستیم تأکید کرد: با توجه به ادامه‌ی کمبود نهاده وعدم تخصیص ارز، هرچه سریعتر باید این مشکل برای تولید کنندگان مرغ حل شود. در حال حاضر پشتیبانی امور دام استان فقط قادر است نیمی از نهاده‌ی مورد نیاز مرغداران را تامین کند و مابقی نهاده به صورت آزاد توسط تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

گفتنی است هفته‌ی گذشته ستاد تنظیم بازار گیلان قیمت هرکیلو مرغ دولتی را ۱۹ هزار و ۱۰۰ تومان در سطح استان مصوب کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.