آنفلوآنزا در کنار کرونا، کابوس بیماران بستری گیلان

0 411

در پی ایجاد محدودیت برای چند گروه شغلی در ۴۳ شهرستان پرخطرکشور، برای بسیاری از شهروندان و اصناف گیلان این سوال مطرح شده است که آیا در گیلان هم با توجه به بستری شدن بیش از ۴۰۰ نفر در مراکز درمانی و روند افزایشی تعداد مبتلایان چنین قوانین اعمال می‌شود؟ امروزمعاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی از بستری شدن ۱۰۰ بیمار جدید با علائم شبه آنفلوآنزا در گیلان خبر داده است. حیدرزاده با تأکید به شیوع موج سوم ویروس کرونا درگیلان افزود: درحال حاضر رکورد بیماران مبتلا و بستری به کرونا در استان شکسته شده ست.

در حالیکه توزیع واکسن آنفولانزا در بین گروه‌های پرخطر ازهفته‌های گذشته آغاز شده،  اکنون گیلان با موج بستری بیماران مبتلا به آنفولانزا در کنار بیماران کرونا مواجه است.

در همین رابطه «مسعود نوروزی» معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان به مرور پاسخ داد: در حال حاضر با سندروم حاد تنفسی مواجه هستیم که به تدریج تبدیل به عفونت می‌شود و انواع مختلفی از جمله آنفولانزا دارد که می‌تواند منجر به بستری شدن بیماران در مراکزدرمانی بشود.

وی اضافه کرد: اکنون ۴۲۰ نفر بیمار شدید حاد تنفسی در بیمارستانهای گیلان بستری هستند که ممکن است برخی به دلیل کرونا و برخی نیز به دلیل آنفولانزا بستری شده باشند اما نکته مهم اینست که خوشبختانه با توجه به واکسینه کردن گروه‌های پرخطر با طغیان آنفولانزا مواجه نیستیم. سال گذشته پیش از شیوع کرونا در کشور، تعدادی فوتی ناشی از آنفولانزا در گیلان داشتیم که ممکن است این تعداد فوتی بار دیگر در استان تکرار شود اما در رابطه با کرونا وضعیت مناسبی در گیلان نداریم.

معاون فنی معاونت بهداشتی استان تأکید کرد: در حال حاضر بستری شدگان کرونا در بیمارستان رازی رشت و تعدادی نیز درسایر بیمارستانهای شهرستانها بستری هستند.

وی در خصوص لزوم قرارگیری رشت در لیست شهرهای پر خطر و اعمال محدودیت برای گروه‌های شغلی افزود: تاکنون چنین دستورالعملی برای رشت ابلاغ نشده و نمی‌توان اظهار نظری دراین خصوص انجام داد.

نوروزی دلیل اصلی افزایش مبتلایان به کرونا در گیلان را ناشی ازعدم رعایت دستورالعملهای بهداشتی و بی توجهی مردم در کنار مسافرتهای انجام شده به استان عنوان کرد.

گفتنی است پاییزسال گذشته بر اساس آمارهای دانشگاه علوم پزشکی بیش از ۲ هزار نفردر استان به آنفولانزای شدید دچار شدند که ۹ نفر جان خود را از دست دادند. همچنین با گذشت سه هفته از آغاز توزیع واکسن آنفولانزا، تاکنون بیش از ۳۰ هزار نفر از گروه‌های پرخطر استان واکسینه شده‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.