ضایعات یک میلیارد دلاری برنج در شالیکوبی های سنتی

1 1,082

«علی درجانی » رییس سازمان جهاد کشاورزی گیلان قدیمی بودن شالیکوبی های سنتی در استان را عامل ضایعات و هدر رفت برنج در استان عنوان کرد.

وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار و ۴۰۰ کارخانه شالیکوبی مدرن و سنتی در گیلان وجود دارد که براساس سیاست اعلامی وزارت جهاد کشاورزی و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تاکنون بیش از ۴۰۰ کارخانه در گیلان مدرن‌سازی شدند. تاکنون نیز ۵۷ میلیارد تومان تسهیلات به کارخانه‌داران برای مدرن‌سازی و بازسازی پرداخت شده است.

درجانی گفت: سالانه یک میلیارد دلار برنج در کشورهدر و به ضایعات تبدیل می شود  که دلیل عمده آن، فرسوده بودن امکانات و زیرساخت‌ها، سنتی بودن روند تولید، برداشت و فرآوری برنج است.

وی گفت: فرسودگی و قدیمی بودن زیرساخت‌های شالیکوبی ها،  موجب می شود سالانه بیش از ۲۸۰ هزار تن برنج درمراحل کاشت، برداشت و تبدیل شلتوک از بین برود. این میزان درشالیکوبی‌های سنتی، ۱۰ درصد است که می‌توان با بهسازی این میزان را به ۵ درصد کاهش داد.

تولید برنج اصلی‌ترین محصول کشاورزی  استان است که نقش مهمی درسبد اقتصادی خانوارهای گیلانی دارد. طبق آمارهای جهاد کشاورزی، ۱۴۰۰ کارخانه شالیکوبی به دلیل فرسوده بودن تجهیزات شالیکوبی با نصف ظرفیت درحدود یک میلیون و ۱۰۰ هزارتن شلتوک تولید می‌کنند. درحالیکه میزان ضایعات برنج در دنیا ۱۳ درصد است این میزان درگیلان در حدود ۲۵ درصد است.

پیشتر نیز«قاسم جواد زاده » مدیر صنایع تبدیلی جهاد کشورزی گیلان از تخصیص  تسهیلات با بهره ۱۸ درصدی به کارخانجات برنجکوبی جهت اصلاح بهسازی مکانیزاسیون دستگاههای شالیکوبی خبرداده بود. اما وی تاکید کرد اخذ سود بالای بانکی و تضمین های سنگین موجب شده تا مدیران کارخانه‌های برنجکوبی تمایلی به دریافت این وامها نداشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.