طبق دستور، دو روز مانده به پایان تعطیل شد!

حاشیه‌های ناتمام اولین سالانه طراحی معاصر گیلان

0 138

اولین سالانه طراحی معاصر گیلان با نمایش آثار ۷۳ هنرمند نامی کشور دو روز مانده به خاتمه‌ی مهلت نمایش بی هیچ توضیح یا ابلاغ مکتوبی به دستور اداره کل ارشاد استان تعطیل شد.

به گزارش مرور، همچنین با وجود عدم رعایت قرارداد از سوی ارشاد، آثار به نمایش گذاشته شده گرو گرفته شد و پس از پرداخت مبلغ اجاره سالن از سوی هنرمندان، اجازه‌ی انتقال آنها داده شد.

این در حالی است که روز نخست برپایی این نمایشگاه با حواشی مختلفی از جمله خاموش کردن چراغهای تالار و جلوگیری از سخنرانی یکی از هنرمندان و عدم اجازه ورود دیدارکنندگان به سالن، همراه بود که از سوی پایگاه تحلیلی خبری مرور در گزارشی با عنوان «سیاهچاله‌ای در نمایشگاه یا نمایشگاهی در سیاهچاله» در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۲ پوشش داده شد.

متعاقب آن اداره کل ارشاد گیلان جوابیه ای برای مرور ارسال کرد مبنی بر این که: «اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به عنوان نهاد سیاستگذاری در عرصه های فرهنگی و هنری، حمایت از اهالی فرهنگ و هنر استان را وظیفه خود می‌داند و همواره تلاش کرده همه امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در اختیار خود را مطابق با چارچوب ها و ضوابط قانونی، با هدف حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر، در اختیار آنان قرار دهد.»

حالا اما نمایشگاه دو روز مانده به پایان کار بدون توضیح و ابلاغ مکتوبی تعطیل شد.

محمد رضا برزگر هنرمند مسئول برگزاری نمایشگاه در این باره به خبرنگار مرور گفت: معاون هنری اداره کل ارشاد گیلان صبح چهارشنبه تماس گرفتند و اعلام کردند بنا به دستور حراست ارشاد، نمایشگاه شما تعطیل است.علت را جویا شدیم گفتند که من بی اطلاع هستم و فقط دستور تعطیلی داده اند. از آقای نیک‌انجام مدیر تالار توضیح خواستیم، ایشان هم ابتدا اظهار بی اطلاعی کردند. بعد از مدتی تماس گرفتند و گفتند ظاهرا از حراست اداره دستور تعطیلی داده شده است.

وی افزود: آقای آرمان صداقت در حضور اقای حسنی با مدیر حراست اداره کل تماس گرفتند و ایشان نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند.

این در حالی است که ما همه مراحل از درخواست مجوز و قرارداد را با آنها مکتوب انجام دادیم و از مدت قرارداد ما دو روز برای نمایش باقی مانده بود (چهارشنبه و پنجشنبه ) ولی آنها پرونده نمایشگاه را بستند.

برزگر اظهار کرد: حوالی ظهر چهارشنبه هرچه با معاون هنری ارشاد و مدیر تالار تماس گرفتم پاسخی ندادند در نهایت تصمیم بر این شد که به تالار مراجعه کنیم و ببینیم شاید پشیمان شده باشند. مراجعه کردیم و با در بسته مواجه شدیم. درخواست کلید کردیم گفتند کلید نداریم و صبح از حراست آمده اند و در را قفل کرده اند. گفتیم تکلیف چیست؟ پاسخ دادند مبلغ قراردادی که امضا کردید را واریز کنید تا به شما اجازه انتقال آثار داده شود .

وی با اشاره به این که این رویداد تنها نمایشگاه بود و فروش آثار نبود بیان کرد: در حالی که مدیرکل قول داده بودند تالار به رایگان یا با کف قیمت در اختیار ما قرار داده شود ، ۱۴ میلیون به عنوان کرایه اعلام شد که در نهایت با ۴ میلیون تومان توافق کردند.

برزگر بیان کرد: نکته عجیب این که روز سه شنبه آقای حسنی و آقای ترکیبی که از چهره های شناخته شده هنرهای تجسمی و دارای سابقه سالها تدریس، کار، تلاش و مطالعه هستند با مدیرکل ارشاد جلسه داشتند و ایشان با اشتیاق از آنها استقبال کرده و گفته بودند ما اینجا اعتبار داریم چرا شما هنرمندان نمی‌آیید از این امکان استفاده نمی‌کنید بیایید با هم کار کنیم و دقیقا ظرف ۲۴ ساعت بعد از جانب معاون ایشان نمایشگاه تعطیل اعلام می‌شود .

بی شک این گونه برخوردها با هنرمندان سبب دلسردی و کناره گیری آنان از فعالیتهای عمومی خواهد شد، و در این صورت تالار مرکزی شهر نیز بدون ارائه فعالیتهای هنری و بی‌حضور شهروندان به مخروبه‌ای بدل خواهد شد. کما این که هم اکنون بخش هایی از سقف سالن ریخته و نیازمند تعمیر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.