طغیان رودخانه ها و تخریب سردهنه های کشاورزی

0 148

بارش باران طی دو روز گذشته موجب طغیان رودخانه ‌ها در غرب استان و تخریب ۶۰ سردهنه خاکی در این مناطق شد.

 به گفته «امیر مرادی» مدیرکل مدیریت بحران گیلان به مرور، به دنبال بارش ۷۰ تا ۱۲۰ میلیمتری، رودخانه ‌های شهرستانهای تالش، ماسال و رضوانشهر طغیانی شدند.اما خسارتی به شالیزارها و پلها وارد نشد.

مرادی با اشاره به مدیریت خروجی رودخانه ‌ها و کانال‌های کشاورزی ولایروبی آنها در سال گذشته افزود: با توجه به پیش بینی احتمال سرریز شدن آب رودخانه ‌ها به شالیزارها، توانستیم با قطع به موقع آب و کاهش آبیاری از سمت سد منجیل و نیز با انحراف مسیرهای ورودی رودخانه ‌ها از وقوع سیلاب جلوگیری و هیچگونه آبگرفتگی نداشته باشیم. تنها ۶۰ سردهنه خاکی کشاورزی در این مناطق تخریب شدند.

مدیرکل مدیریت بحران گیلان همچنین به اجرای بند ز تبصره ۲ مادهی هشت ستاد مدیریت بحران مبنی بر لایروبی رودخانه ‌ها و انهار اشاره کرد و افزود: اجرای به موقع لایروبی در ۵۴ رودخانه ی وحشی استان، دلیل اصلی جلوگیری از سیلابی شدن آنها در بارشهای دو روز اخیر بود. گیلان از معدود استان‌هایی بود که توانست بیش از ۹۰ درصد رودخانه ‌های خود را در زمان مناسب لایروبی کند.

 مرادی با اشاره به ورس برخی از شالیزارهای شهرستان تالش تصریح کرد: طبق گزارش‌های سازمان جهاد کشاورزی، هیچگونه خسارتی در شالیزارهای سایر مناطق استان نداشتیم و مزارع دچار آبگرفتگی نشده ‌اند.

وی همچنین با اشاره به طغیانی شدن رودخانه ‌های خالکایی ماسال، لمیر حویق تالش، دینا چال رضوانشهر و شفارود تأکید کرد: پلهای این رودخانه ‌ها سالم و خسارتی در دیواره ‌ها و پلهای آنها گزارش نشده است.

 لازم به ذکر است؛ بنابر گزارش‌های اداره کل هواشناسی گیلان، بارشها تا روز چهارشنبه بیشتر در شرق استان ادامه دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.